Haugalandet Zoo

I snart 13 år har jeg bodd på Karmøy, og det var først idag vi tok turen til dyreparken på Karmøy. Nå skal det si at det tok noen år før jeg i det hele tatt visste at det var noe dyrepark her, men ...

På vei hjem til Norge

Endelig var dagen kommet og vi skulle sette oss på flyet hjem, guttene har telt dager lenge nå, selv gledet jeg meg også, men var noe bekymret for hvilket vær vi ville få hjemme, vant som jeg nå va...

17 Mai feiring i Busan

Søndag 14 Mai, var det duket for stor 17 mai feiring på Novotel Ambasadør i Busan, Med den beste beliggenhet ved Haeundae Beach, var 270 mennesker festkledde for å feire Norges Grunnlov. 17 Mai to...

Ny skoletur - Dinopark

Det blir lite blogging nå, men når sommeren har ankommet korea, ja da sitter vi ikke inne med dataen, skjønt idag ville værgudene ha litt mer regn til blomster og trær, og vil man ha det grønt og f...

Buddahs bursdag

Igår var det Buddahs bursdag, Fødselsdagen til Siddartha Gautama som senere ble Buddha. Dagen foregår ved templer, og det lages istand med masse lyslanterner. og angivelig masse mat.  ...

Mt. Garasan og grillings

Lørdags kveld sa jeg til guttene at vi skulle på topptur på søndag, med lystige ord om alt vi skulle ha med, boller, cips og drikke, hvorpå spørsmålene kom er det like langt og bratt som Oknybong o...

Zipline in Deokpo ( south Korea )

Idag fikk guttene en guttedrøm oppfylt, som ekte James Bond helter fikk de slide på Zipliner. Noe nervøse, og mye spørsmål, hvor høyt er det, hvor langt går den, og ja en masse spørsmål en mor slet...

Påske og grilling i Korea

Påsken i Korea er slettes ikke som vi er vant til, her finnes det ikke fri hverken skjærtorsdag eller langfredag eller 2 påskedag, alt er som vanlig her, butikker er åpne og mennene har vært på job...

En kveld på byen 😄 Ete Mour (Okpo)

Det er ikke ofte, men av og til er det deilig å gå en tur ut,  uten guttene, Tonje som er her på ferie hos Klaus ville ha en voksenkveld ute, vi hev oss med, og det samme gj...

Dongpirang wall painted Village

Etter skilpaddeskipene tok vi turen opp til den malte byen. Det spesielle med bydelen her, var at kommunen ville rive den, det ville ikke innbyggerne, da samlet de folk over hele landet for å male...

Ombord i Turtleship -Tongyeong

Idag tok jeg og guttene turen til Tongyeong, der tok vi turen ombord på Turtleship, 4 store båter ligger fortøyd ved bryggen, og en liten sum og du kan komme ombord i alle 4. Turtleship/ skildpadde...

Café besøk på Aikwangwon barnehjem

Overskriften kan nok virke provoserende, for hvem vil vel komme til å faktisk nyte et café besøk på et barnehjem, men dette er ikke hvilket som helst barnehjem, på Aikwangwon går beboerne på skole/...

Skoletur til Jangsado

Skolene her i Korea inkl Internasjonal skole har "springbreak" 2 uker vårferie, vi på vår side har valgt å ta påskeferie, og med tanke på at vi har allerede hatt 2 uker i Thailand, så er det nok me...

1000 stairs - oepo ( Geoje)

Jaja så ble det skoletur idag også :) vet ikke helt hva guttene tenkte når de fikk vite at de skulle gå 1000 trappetrinn, men alt ser nå ut til å være bedre enn skole, så da var det bare å kjøre ut...

En lørdag i Busan

Tiden vår her nede i Korea begynner å gå mot en ende, 2 mnd igjen og vi har begynt å pakke, idag skulle vi ha noen kasser avgårde til Busan, så da tok vi like så ...

Skoletur til Jisimdo Island ( Camellia Island )

Skoletur er alltid populært, og når min gode nabo Merete ville over på øya Jisimdo, før hun setter nesen hjem til Norge, hev vi oss med, å ta båt her nede alene er ikke noe jeg har så vel...

Geoje natural art land

Det har vært stilt og rolig her i Geoje i det siste, ingen utflukter, og ja det finnes grenser hvor mye jeg kan legge ut av spiseplasser og middag når vi stort sett velger de samme plassene.  ...

RIO GRIL - Okpo

Lørdags kveld var vi en hel gjeng samlet etter invitasjon fra fagforeningen Magne er medlem av og selvsagt med følge. Vi har lenge snakket om å spise her, og det passet jo midt i bli...

Koh Talu - snorkletur

Da vi reiste til Hua Hin / Thailand, var det med et ønske å kunne snorkle litt iallfall guttaboys ville det, men der gjorde vi en kraftig bommert, Magne hadde hørt at det var gode snorkleforhold i ...

Donfin beach & Monkey Island

Idag ville vi ta turen til Donfie beach, på bilde som sto ved drosjen var det palmer langt nedi vannkanten, så utrolig flott ut.. dit ville vi... Hit var det vi ville, det vi fikk, var.... ko...

Monkey Mountain - Hua Hin, Thailand

Monkey mountain ser vi fra leiligheten vår, og i flere dager har jeg sett opp mot det og gledet meg til å ta turen dit.  Oppe på toppen, vi kjørte opp med taxi, og den stakkars bilen kjørte...

Vananava - vannpark Hua Hin Thailand

Hva gjør man ikke for de søte små når man er på ferie, et av guttenes høydepunkt for thailand var nettopp vannland, og det lå like i nærheten av der vi bor.  Et pengeløs vannland, armbån...

Hua Hin Beach og Nattmarked

Vi ville prøve en annen strand idag, og tok derfor drosje til Hua Hin beach, her fikk vi en koslig drosjesjåfør som villig fortalte om attraksjoner, viste hvor nattmarkedet lå og fortalte at han ku...

Nå koser vi oss bare ;)

Dagen startet med at vi måtte komme oss avgårde for å få kjøpt litt småting til stranda, småting er vel ikke guttene helt enig i, surfebrett er svært viktig i en 9 og 11 årings liv, frokost h...

Det måtte jo være for godt til å være sant!

Etter 3,5 timers reise med drosje fra Bankok til Huan hin, ivrige etter å komme på hotellet å bade, var vi så spente på fortsettelsen av de fantastiske inntrykkene vi hadde fått. Vel fremme, og ...

På vei

En 5 timers flygetur står foran oss, kanskje ikke den mest beleilige tiden, men ønsket om å dra bort på ferie, og til Thailand som vi ofte har snakket om og drømt om. Da var det bare å hive seg ru...

Off to thailand

Da satt vi på flyplassen i Korea, klar for avgang til varmere strøk:) Thailand nærmere bestemt Hua Hin, der skal vi bade, kose oss og selvsagt må mor besøke alle serverdigeter, iallfall så mange s...

Gamcheon Culture Village

Siste turistattraksjon vi fikk med oss på Lørdag var Gamcheon culture village,  Gamcheon culture village er en landsby, dannet av hus som er bygget i trappestil plassert på foten av et...

Busan Tower

Et at turistattraksjonene jeg hadde som mål og oppleve mens jeg var i Korea var Fiskemarkedet og Busan Tower, Og dette fikk jeg også oppleve på Lørdag. Det var mye folk som skulle opp i tårnet, men...

Jagalchi fiskemarked - Største i Sør Korea

På Lørdag var vi en tur i Busan, og dagen var så innholdsrik at det må deles opp i flere blogginnlegg. Første start på dagen var Jagalschi fiskemarked, dette er noe av det mest fantastsike jeg har...

Skoletur på okpo museum

Siste skoledag før helga, guttene er vanskelige å motivere for tiden, å sitte med bøkene foran seg å skrive gir ingen mening når hodet er helt andre plasser. Da er det bare 1 ting å gjøre, la skol...

Strikkegleder fra Norge

Det er vinter, mye tid tilbringes inne. Og hva er vel ikke bedre enn å kose seg med strikkepinner etter endt skoledag. Har bestilt mye garn fra ebay, og har vært kjempefornøyd, m...

Besøk i buddistisk tempel

Idag skulle vi besøke et tempel, heldig for oss eller dvs meg så var det rett før et "bønnemøte" . da vi kom inn i hallen, var det masser av folk og mye penger i sving, jeg antok at vi gjerne måtte...

Vaniljeboller til drillergutta i KCA

Hva gjør man ikke for en sjarmerende ung mann som kommer med norsk vaniljestang, og ydmykt ber om å få de beste vaniljeboller han har smakt 😊 Jo da tar man fatt i å lage en extra stor bo...

Okpo Great Victory Commemorative park

Fredag, vi har fri fra skole da, har heller 4 lange dager, og langhelg, så da er det ut på tur, Vi er mildt sagt drittlei leiligheten vår. Ikke bare har det vært jul, men når vi lå alle 4 med...

Flyttesjau pga lekkasje

Da jeg la ut innlegget igår, var det egentlig med tanke på at julefreden kunne senke seg, og vi skulle kose oss i fred og ro...Lite visste jeg hva jeg skulle våkne til.0730 kom Ga...

Advent i sør Korea

Vi skriver 21 desember, og det nærmer seg med stormskritt til den store dagen. Det slår meg litt, at vi nordmenn gjerne lever i vår egen lille boble når det nærmer seg jul, vi klager og syter over ...

Thanksgiving i Korea

Ikveld var vi så heldige å være invitert til de amerikanske familiene som bor her på komplekset til å feire thanksgiving, de ordnet med sine tradisjonelle retter, kalkun, stuffing, eplepai, gresska...

Juleverksted på sjømannskirka

Idag var det duket for juleverksted på sjømannskirka for våre søte små håpefulle . Baking av pepperkaker, pynting av jultre og kongler med glitter, snømenn og flotte glasslykter var aktivitetene d...

Lilla lapskaus

Så prøvde vi oss igjen 😏 Lapskaus på menyen Var så sikker på at jeg hadde fått tak i kålrot.. endelig norsk lapskaus 😊 Nåja kålroten jeg kjøpte var lilla og hvit inni, det smakt...

Norskmat.com

I slutten av Oktober sendte vi bestilling til norskmat.com. Noe mat savner vi fra Norge, og siden vi skal feire jul her i Sør Korea, ville vi ha noe å kose oss ekstra med i førjulstiden. Nå har...

Sykehusbesøk i Geoje !

Vi hadde knapt kommet inn døren da guttene begynte å lekesloss, litt mye bilkjøring og litt lite springing på en søndag ble nok litt for mye forlangt, Men hva er vel litt broderlig slossing, som r...

Windy Hill

Søndag var slettes ikke like varm og deilig som Lørdag, med noe overskyet for vi avgårde, planen var en rundtur på øya vi bor, men vi endte opp på Windy Hill....  Og det var virkelig Windy......

German Village - South Korea

Lørdag var meldingene strålende, 21 gr. og sol, en kjempedag for utflukt, vi har alle begynt å bli bedre i form, det vil si alle bortsett fra Gabriel som har holdt seg frisk hele veien. Av gårde m...

Pakke fra Norge.....

Vi har vært syke her i Korea, hosting feber, hodepine og ja typiske influensasymptomer, men til tross for litt feber, greide vi å komme oss ned på Kirken Tirsdags formiddag for å hente en pakke som...

Halloween i Korea ;)

Mens guttenes klassekamerater sitter på skolen i Norge, har altså vi kveld her nede og nettopp hatt runden med trick or treat på dørene rundt i Leilighetskomplekset. Flotte foreldre hadde organsis...

Komlemiddag på sjømannskirka

Det er høstferie her i Korea, guttene nyter fri, ja det gjør selvsagt mor også, og når middagen kunne inntas på kirka Torsdag, ja da kaller jeg det virkelig ferie. S...

Fjelltur til Oknyeobong

I kuling og med friskt mot startet vi oppstigning til fjellet Oknyeobong idag formiddag. Fra å være snaue 20-25 moh, skulle vi opp til 554,7 moh. Vi ser toppen fra leiligheten vår, og den ser nokså...

"Fjelltur" til Geoje skulpurpark

Jeg hadde i forrige uke lurt på om Tonje & Marius ville være med på skulpturpark, noe de hadde lyst til. Vi avtalte idag kl. 1100 at vi tok fatt på turen. Planen var jo at vi skul...

Geoje Sea World

Det store høydepunktet for guttene når vi reiste til Korea var at de skulle bade med delfiner, det fikk de endelig gjort idag, Jeg har tidligere utsatt og utsatt pga været, hadde lys...

Jinju lanternefestival

LANTERNEFESTIVAL Onsdag fant jeg og Kathrine ut at når ikke mannfolka brydde seg særlig om lanternefestivalen, etter at de hadde hørt på jobb at det tok lang tid å finne parkering, lang tid for å ...

POW camp Korea

Søndag var vi innom et lite marked som lå rett ved siden av Historic park of Geoje P.O.W. camp, vi fikk selvsagt med oss historie fra Koreakrigen. HISTORY PARK OF GEOJE P.O.W. CAMP P.O.W p...

Dinosaurpark - Sangjogam County park

Dinosaurparken vi besøkte søndag, anbefales på det varmeste, Parken er bygget rett på siden av verdens største fossiler av dinosaurenes fotavtrykk. Den åpnet november 2004. Parken ligger i et...

Jangseungpo en søndags ettermiddag

En søndagstur i Jangseungpo ble det idag. Brygge promenaden var preget av kunst av forskjellig slag da jeg tok turen ut i ettermiddag. Uten å vite hva som skjer eller hva som står på de forskje...

museumsdag med 4D kino - Geoje

Det har vært mye regn her i Korea i det siste, noe som har innebært mange dager inne, men Lørdag var været såpass bra at vi tok turen ut, planen var en 6km tur ut til en fyrlykt på moloen her vi bo...

Barnegruppe på sjømannskirken

Ikveld var det barn mellom 4 & 11 år samlet på sjømannskirken, for sosialt, lek og litt kreativitet. Hver Tirsdag kl 17:30 kan barn møte opp på sjømannskirken og bli med. En aktiv høst med my...

Skoletur til Koreansk Turtleship

Idag tok vi oss en skoletur i de to siste timene.. i bukten vi bor er det et skipsmuseum, og utenfor der er det et skilpaddeskip ( geobukseon ) som er verdt en skue. Koreansk Turtleship er en...

Chuseok ( Høsttakkefest ) -De viktigste helligdager hos Koreanere

Denne uken er det Chuseok har i Korea, da har alle fri i 3 dager ,en skikkelig langhelg med andre ord. Vi velger også å ta denne ferien istedet for høstferien som de har hjemme i uke 41. Vi m...

Jordskjelv i Korea - Førsteklasses undervisningsmateriale

Det ristet godt i leilighetskomplekset da vi hadde kommet hjem fra butikken igår.... vi skjønte rimelig fort at det var jordskjelv.. eller det vil si, etterskjelv, jordskjelvet hadde vært noen tim...

Lørdags marked i Jangseungpo

Etter Lunsj lørdag tok vi turen videre opp i byen i Jangseungpo, da datt vi over et virkelig marked. her sitter kvinnene og selger sine produkter, om det er mannen som har vært på sjøen å fisket fi...

Sjømannskirken i Okpo - Bare innom for en kaffe og vaffel

Lørdag ettermiddag tok vi en liten tur innom sjømannskirken, det er jo kjekt å se hvor de holder til å gjerne komme på noen av arrangementene deres når de har det. Sjømannskirken er en trygg hav...

Gym i praksis i Korea :)

Idag, fikk jeg endelig guttene med meg på tur, etter turen jeg selv hadde i går kveld, begynte de å vise litt interesse for de gymapperatene jeg møtte på igår.... Jeg avtalte derfor med dem at i g...

En titt i hverdagslivet i Jangseungpo-dong

Igår måtte jeg rett og slett ta turen ut alene etter Magne kom fra jobb, guttene finnes ikke interessert i å gå tur, og det er begrensninger hvor mange ganger jeg gidder å gå rundt og rundt basseng...

Annlegget rundt Geoje Ri:o

Etter skoletid idag, tok jeg og guttene en runde rundt komplekset. Nyskjerrig på hva vi hadde å finne.  Ifølge videoen er det ikke måte på hva som skulle være her, men det var visst en god ov...

Bambuspark & Klatrepark

Maengjongjuk Theme Park heter det jeg kaller Bambusparken.  Fantastiske bambustrær, rundt stiene, flott tilrettelagt, og litt oppi høyden er det en klatrepark hvor guttene ville prøve seg. Je...

Leiligheten - Slik skal vi bo det neste året

Leiligheten er fantastisk, og her kan vi uten tvil trives, fantastisk utsikt, Air condition i alle rom,  3 soverom, kjøkken, stue , 2 bad, 1 sminkerom og vaskerom.  Main bedrom - Stor...

Første spasertur på Geoje

Utsikten vår fra stuen - idag var det overskyet, med bare 28 gr. heldigvis ikke så veldig varmt første dag...   Vel ankommet til Geoje, får jeg endelig stelt meg litt. Guttene og Magne bru...

Reisen til Korea - fra flyplass til flyplass

INNSJEKK Jeg fikk melding 24 timer før at man kunne gjøre det online, men Nei ikke denne tutta, her måtte man vente til vi ankom sola, her skulle man vite sikkert at man fikk billetter helt f...

Dagen før dagen..... Vårt eventyr i Korea

Da er det siste dag vi har hjemme, imorgen setter vi oss på flyet for å oppleve det største eventyret i livene våre. Imorgen reiser vi til Korea, nærmere bestemt Geoje, som ligger en times tid f...

været - Internasjonalt førerkort - Hjemmeskole

ONE WEEK TO GO...... Det begynner å nærme seg avreise, en god uke igjen til vi setter oss på flyet, mye er klart, og for ørtende gang må jeg gå gjennom baggasjen for å sjekke at alt er klart,...

Sør Korea og forberedelser

Det nærmer seg, 1 mnd igjen til vi setter oss på flyet for å oppleve det største eventyret i livet vårt. Mange tanker har vi rundt oppholdet, og ...

Lalandia - Rødby

Lalandia - Rødby har ALT og litt til.Er du ute etter en barneferie som også tilfredsstiller kravene til mor og far, da velger du Lalandia. Inne på badeland er det så mye ba...

Barnas turnfestival - Tasta

Guttene er utslått i seng, den ene sovnet helt utslått timen etter hjemkomst, den andre så gira på alt som hadde skjedd, men begge med livslange minner fra barndommen, På sin første turnfestiv...

Barnas turnfestival Tasta

Helgen blir tilbringt sammen med mine 2 herlige gutter som er aktive på  trampett, samt andre gymnaster og turnerer fra Skudnes og andre turnforening er i Rogaland. Gymsalen var fylt til...

Mathallen - Ostehuset , Stavanger

MATHALLEN Mathallen hadde jeg aldri vært på, men en nye opplevelse er jeg alltid med på. Mathallen var en butikk med fokus på gode ferske råvarer og ikke minst lokalt. Her fant du alt hva hj...

En kulinarisk dag forts. - Olivers - Farge gata ( Ø. Holmegate )

Videre inn i stavanger sentrum bar det til Magasin Blaa, der hadde vi hørt at det skulle være kakekonkurranse, dette måtte vi jo se :) men før det begynte hadde vi god tid til å ta en tur gjennom f...

En kulinarisk dag - Fem Høns & Jordbærpikene

Lørdag var jeg og halve foreningen "nabodrøs" på en kulinarisk dag i Stavanger - Med avgang fra Skudeneshavn kl, 0800 var vi råklare for god mat, nye inntrykk og spennende varer. Programmet vårt v...

Gdansk - Sopot - Gdynia

I forrige uke reiste jeg og min kjære på Kjærestetur for første gang etter at vi fikk guttene, at de er 8 og 10 år sier vel sitt ;).     Iallfall valget falt på Gdansk, mye positivt ha...

Hotelweeken i Oslo med barn !

Vi er i Oslo for helga, i anledning konfirmasjon på søndag! Vi tenkte at dette tar vi som en tur, reiser inn fredag og koser oss lørdagen i oslo:) gode greier.   Tidlig Fredags morgen ringte...

Wallmans salonger

Lørdag kveld var det duket for helgens høydepunkt,wallmanns salonger her fikk vi servert en fireretters middag, desverre fikk keg ikke tatt bilder av de fleste rettene, men så var de ikke mye å skr...