Lapskaus i Korea

Det skal godt gjøres å tilfredstille begge barna på en gang når det gjelder middag....puh... Idag bestilte Tobias lapskaus, - jeg sier,jammen vi har ikke kålrot ( av den enkle grunn at vi ikke har funnet det her) -Tobias : jammen det gjør ingenting, lag uten du mamma.... Javel tenker jeg i mi...

Barnegruppe på sjømannskirken

Ikveld var det barn mellom 4 & 11 år samlet på sjømannskirken, for sosialt, lek og litt kreativitet. Hver Tirsdag kl 17:30 kan barn møte opp på sjømannskirken og bli med. En aktiv høst med mye kjekt for store og små.. Dette er spesielt kjekt for guttene, da de kan bli litt avskåret fra sos...

sukkerbunn i gasskomfyr

Det er søndag, Magne er på jobb og jeg og guttene er hjemme og slapper av... ja..dvs det er det vi prøver på, merker fort at det ikke er så alt for mye å gjøre i leiligheten i forhold til et helt hus, så da må vi finne på andre ting da... kakelysten er jo kommet tilbake for fullt her da, så da må...

Koreansk barbeque - Soju koreas nasjonaldrikk

Fredag er helg, og noe som min kjære har fått føle på kroppen nå når han jobber 10 timers dager, så er fredagsfølelsen magisk. da er det kos og god mat som er i fokus. Denne fredagen var intet unntak. etter at jeg hadde tilbringt en stakket stund hos min gode venninne Kathrine ( som forøvri...

Asiatisk kyllingsuppe :)

Man tager hva man haver :) et gammelt ordtak som det kan komme mye godt ut av :) Guttene har fullstendig forelsket seg i nudler, og spiser det så ofte de kan, til lunsj, mellommåltid og kvelds, at det er nudler på bordet 2 ganger til dagen er ikke tull, gleden er derfor stor når jeg sier vi skal...

Skoletur til Koreansk Turtleship

Idag tok vi oss en skoletur i de to siste timene.. i bukten vi bor er det et skipsmuseum, og utenfor der er det et skilpaddeskip ( geobukseon ) som er verdt en skue. Koreansk Turtleship er en type krigskip som ble brukt av den koreanske marinen i fra 1400 - til 1800 tallet, de ble bruk...

Koreansk pølselunsj :)

Idag dristet jeg meg til å lage en koreansk pølselunsj, dvs jeg har ingen aning hva det heter, men jeg så det i butikken på søndag, og synes det så utrolig godt ut. Da vi handlet på den lokale supern på søndags kveld fikk vi et mel med på kjøpet, jeg trodde da og tror ennå at det melet blir bruk...

Koreansk wok med and

Det er mandag, ferien er over og vi er endelig på vei inn i en normal tralt, vi har spist mye ute, men endelig var det hjemmelaget mat på tapetet igjen. wok, noe vi alle liker, og idag var det av andewok som sto på menyen. And er forholdsvis billig her i Korea, for 500 gr koster det på tilbud r...

Anemone Thai restaurant - Okpo

Gårsdagens søndagsmiddag ble inntatt på Anemone Thai restaurant i Okpo. En spennende restaurant å komme inn på, da "stolene" viste seg å være sofa, ja det finnes benker og "sofa" på restauranter, men her snakker vi Sofa som vi vanligvis har i stua, tre svære kolosser av ordinære stuesofaer run...

Oven maru Chicken -Okpo

Lørdags kveld kom vi oss omsider inn til Okpo for å handle etter flommen. Vi benyttet sjansen til å ta en lettere middag ute, rett over gaten fra Lotte Mart ( handlesenteret) Det fine med flere spiseplasser her i Korea, man bestiller ikke hver sin rett som vi er vant med hjemmefra,...

Ekstremvær i Sør Korea

Jeg elsker vær, all slags vær, sol, vind, regn, snø, storm, orkan, lyn torden...ja rett og slett i overkant glad i vær.  Og vær det har vi her i Korea idag. 7 Eleven, rett nedforbi der vi bor - her slet de med å få vannet unna butikken :(   Det er gått ut varsel om utføre forsikti...

Middag på bbq chicken - Jangseungpo

Etter en fantastisk tur på stranda tok det ikke lange tiden før guttene var fra seg av sult.... planen var hjemmelaget middag, men guttene var så sultne at de kom til å dø før maten kom på bordet... javel ut å spise da, selv om turen til spisestedet og venting på mat kom til å ta dobbelt så lang ...

Chuseok ( Høsttakkefest ) -De viktigste helligdager hos Koreanere

Denne uken er det Chuseok har i Korea, da har alle fri i 3 dager ,en skikkelig langhelg med andre ord. Vi velger også å ta denne ferien istedet for høstferien som de har hjemme i uke 41. Vi merket forberedelsene i går på butikken, da jeg følte det som om at det var jul og påske på samme tid...

Jordskjelv i Korea - Førsteklasses undervisningsmateriale

Det ristet godt i leilighetskomplekset da vi hadde kommet hjem fra butikken igår.... vi skjønte rimelig fort at det var jordskjelv.. eller det vil si, etterskjelv, jordskjelvet hadde vært noen timer tidligere på dagen, og det hadde målt 5,2 på RS, (Norsars måler ) skummelt nok var det,...

Hjemmelaget Norske kjøttkaker i Korea

Det er regn her i Geoje, så det er en stille og rolig dag. Guttene har bestilt kjøttboller, jeg hører kjøttkaker.... ja da blir det kjøttkaker. Men muskatt har jeg ikke, avhengig som jeg er av det i hjemmelaget kjøttkaker, potetmel har jeg heller ikke... drit og dra... Vi lager av det vi har :...

Guttene ville ha boller til kvelds :)

Når vi endelig fikk gjæren til her i hus, var de ikke sene om å bestille boller:) Vi fant en bolleoppskrift på nett og satte igangJeg lagde deigen og Magne trillet ut det meste:) På disse berømmelige gassovenen vi har her nede så må bollene stekes...

Lørdags marked i Jangseungpo

Etter Lunsj lørdag tok vi turen videre opp i byen i Jangseungpo, da datt vi over et virkelig marked. her sitter kvinnene og selger sine produkter, om det er mannen som har vært på sjøen å fisket fiske, hentet skjell  eller vært på jordet og hentet salat, løk eller stenger Her kunne du få ta...

Søndagsmiddag ala Magne

Magne sto for søndagsmiddag idag, og han disket opp med en fantastisk kylling med poteter og gulrot. Og jeg undres, hva er det med maten her nede i Korea som vi ikke har i Norge :) om det er varmen som gjør maten så smakfull, eller om det er måten det blir dyrket... det vites ikke, men jeg ser f...

Lunsj i Jangseungpo - dong

Lørdag valgte vi å ta lunsj ute, vi kjørte inn til Jangseungpo for å finne en plass å spise, Mom`s touch ble det. En forholdsvis ny burgersjappe. en kjede her nede som kan minne om en blanding mellom Burger king & KFC. Kjempegod mat uten tvil...  Jeg valgte frityrsteke kyllingbiter men n...

Sjømannskirken i Okpo - Bare innom for en kaffe og vaffel

Lørdag ettermiddag tok vi en liten tur innom sjømannskirken, det er jo kjekt å se hvor de holder til å gjerne komme på noen av arrangementene deres når de har det. Sjømannskirken er en trygg havn i en ukjent by i et ukjent land, selv om vi begynner å bli kjent så er det en fin plass å treffe a...

Korean Barbeque - Et fantastisk måltid.

Igår tok vi turen ut for å spise igjen, siden det var Fredag og helg måtte vi feire dette. Det ble Korean barbeque i Okpo - Og jeg har aldri og kommer aldri til å oppleve følelsen igjen noen gang med å sitte å grille min egen mat ved bordet. Det er det mest geniale jeg noen gang har vær...

Gym i praksis i Korea :)

Idag, fikk jeg endelig guttene med meg på tur, etter turen jeg selv hadde i går kveld, begynte de å vise litt interesse for de gymapperatene jeg møtte på igår.... Jeg avtalte derfor med dem at i går skulle vi være med bassenget, hvis vi gikk tur idag etter skolen... joda det gikk de med på:) De...

En titt i hverdagslivet i Jangseungpo-dong

Igår måtte jeg rett og slett ta turen ut alene etter Magne kom fra jobb, guttene finnes ikke interessert i å gå tur, og det er begrensninger hvor mange ganger jeg gidder å gå rundt og rundt bassenget bare for å få trimmet litt.... treningsstudioet kommer nok til å bli litt mer flittig brukt fra n...

Alien Card - mamma hvorfor må vi ha romvesen kort ?

Idag ble det bare 1 time med skole, før Magne kom for å hente oss. Avgårde på imigrasjonskontoret her i Goeje for å registrere oss og for å få Alien Card. For oss som skal oppholde oss og bo i landet mer enn 90 dager, så må vi ha dette. Kortet gir oss  lov til å kjøpe mobilabbonement. Besti...

Asiatisk Kylling og nudelsuppe

En ting jeg har lagt merke til de spiser her i Korea, Nudler og tunfisk.... på butikker her det hyller på hyller med begge deler.... tunfisk har jeg smakt lite av, og er vel som de fleste andre... ehhh tror ikke jeg liker det.... selv om jeg spiste det på sommertapasen som jeg hadde på Lilleheden...

Lykken er en pakke gjær - Sorgen er resultatet :(

Da jeg var å handlet idag, var lykken stor da jeg endelig fant gjær :) Jippi, nå skulle det blir foccacciabrød til suppen vi skulle ha til middag :)  gleden over å ha funnet noe så vanlig, er kanskje unerlig... men når 90% av varene står på Koreansk, så er det ikke lett å vite hva som er hv...

Japanese Miyazaki beef & rice på Hong Kong Int. Airport

På flyplassen i Hong Kong, spiste vi på det som så ut som en litt finere restaurant. Vi vurderte menyen ( bildene) og guttene ville bare gå for en pølse i brød med pommes frittes og salat ... It better to be safe, than sorry :) Jaja, det var det guttene fikk, en kjempestor pølse, det skal de h...

Woket kylling med Spicy black Soybean sauce og ris

Helga er over, skolen har startet hverdagen har innhentet oss ja da er det på tide å lage middagen selv... Utfordringen begynte da jeg skulle sette på ris i riskokeren som bare står på koreansk. Vi har et "hefte" som foteller hvordan vaskemaskin og oppvaskmaskin virker på engelsk, Men riskokeren...

Annlegget rundt Geoje Ri:o

Etter skoletid idag, tok jeg og guttene en runde rundt komplekset. Nyskjerrig på hva vi hadde å finne.  Ifølge videoen er det ikke måte på hva som skulle være her, men det var visst en god overdrivelse. Det betyr ikke at vi er missfornøyd med tingenes tilstand, men blir vel heller litt lett...

Hello India

Idag hadde vi middagsavtale med en annen familie som bor på samme leilighetskompleks.  Det er kjekt for guttene å møte noen på sin egen alder, så de kan ha noen å leke med her nede. Og ikke minst kjekt for oss voksne å få venner her og ha noen andre å prate med foruten hverandre ;)  ...

Bambuspark & Klatrepark

Maengjongjuk Theme Park heter det jeg kaller Bambusparken.  Fantastiske bambustrær, rundt stiene, flott tilrettelagt, og litt oppi høyden er det en klatrepark hvor guttene ville prøve seg. Jeg var rett og slett målløs ;) er ikke helt som de bambusstengene vi har hjemme, disse var tykke s...

Leiligheten - Slik skal vi bo det neste året

Leiligheten er fantastisk, og her kan vi uten tvil trives, fantastisk utsikt, Air condition i alle rom,  3 soverom, kjøkken, stue , 2 bad, 1 sminkerom og vaskerom.  Main bedrom - Stort og godt soverrom for meg og Magne ;) Vi har terrasse utforbi soverrommet vårt, Litt spesielt he...

Første spasertur på Geoje

Utsikten vår fra stuen - idag var det overskyet, med bare 28 gr. heldigvis ikke så veldig varmt første dag...   Vel ankommet til Geoje, får jeg endelig stelt meg litt. Guttene og Magne bruker tiden for å bade litt i bassenget. For å få tiden til å gå, tok vi en tur inn til Geoje by og s...

Reisen til Korea - fra flyplass til flyplass

INNSJEKK Jeg fikk melding 24 timer før at man kunne gjøre det online, men Nei ikke denne tutta, her måtte man vente til vi ankom sola, her skulle man vite sikkert at man fikk billetter helt frem og at bagasjen gikk helt frem :) Jeg måtte gardere meg og be min kjære svigerfar om å...
mat i dag

43, Karmøy

Hei Jeg heter Jill Tanja, gift med Magne sammen har vi 2 barn på 10 og 12 år, jeg har 2 voksne fra tidligere Lene 24 år og Tor Erik 22 år, og har nå fått 1 barnebarn. Er bosatt i Skudeneshavn på Karnøy. Bloggen er for gøy, og inneholder i hovedsakelig mat i alle bauger og kanter, men hobbyer vil også være sentralt i bloggen.