Fiskesuppe med choritzo ( rumensk smak)

I går var det klubb, og da valgte jeg å lage fiskesuppe med choritzo.

Oppskrift på denne herligheten som  hadde rumensk smak får du selvsagt.

Til 8 porsj.

Ca 600-800 gr. torsk
4 gulrot
1/2 purre
1 løk
1 pk choritzo ( jeg hadde 1, men kan godt ha 2 for mer smak av pølsa)
1 ss Chilipaste ( for sterkere smak ha 2 )
3 l fiskekraft
3 dl fløte
Salt
Pepper,
skjærgårdskrydder
Dill

Server med nystekt Faccoccia brød toppet med timian og maldonsalt

Ha gjerne Chili på bordet for de med litt sterkere gane 😄

Suppen fikk mye skryt av mine klubbvenner,og selv om jeg slet litt med å få nok "spunch" i den, så løses nok det med mer chiritzo og mer chilipaste, går nok fint ann å bruke finkuttet fersk chili gjerne med frøene i.

Bon apetitt

Dåp - Julian Leander

Søndag var den store dåpsdagen, for meg var det et herlig selskap hvor jeg også fikk hilse på min familie etter koreaoppholdet, etter så mange måneder er det så godt å se hverandre igjen 😊

Dåpsbarnet med foreldre.

Bordet var pyntet lekkert med blått.

Dåpskjolen var aldeles nydelig i flotteste damask silke.

Og kjekt er det med storesøster til bords, her med smellbonbon.

Og de obligatoriske bildene da😄 våre barn og barnebarn ❤

Oldeforeldre må også få bli med  😍

Farmors gullskatt 💙

Kakebordet var jo bare et syn, la nå det være sagt at hele dåpet var fantastisk flott, deilig koldtbord som var hjemnelaget, desverre har jeg ikke fått tatt bilde av det, var litt opptatt med det deilige barnebarnet mitt, den nye nevøen min på 3 mnd og selvsagt lille Linea Victoria på 2 år som tante selvsagt måtte innynde seg hos etter mange måneder utenlands.

Enda ei flott kake som ble laget av ei fra Kvinesdal. Utrolig flott dekorert.

Flott kakebord, og som vanlig fikk man jo ikke smakt på alle, men de jeg smakte var fantastiske, og jeg er sikker på at de jeg ikke fikk sjansen til å smake var like gode.

Et eget glutenfritt bord.

Og suksessterte da, kaken alle elsker, men nå var det helst figuren jeg var ute etter, så utrolig søt og yndig 💙

Jeg greide å innynde meg hos lille Linea etterhvert, og da hun hadde lyst å bli holdt av meg svulmet tantehjerte over ❤❤

Stolt onkel for lille Julian 💙

Tusen takk til foreldre for en fantastisk dåp, koste meg masse ❤💙❤

Dåpskake

En av de første tingene jeg måtte konsentrere meg om etter hjenkomst, var dåpskaken til lille Julian Leander, mitt første barnebarn som ble født på selveste julekvelden.

Lenge tenkte jeg på hvilke type kake, hva som var enklest å frakte ferdig, evnt om jeg måtte gjøre kaken fredig i campingvogna, hvor vi også måtte vaske ut før vi gjorde noe... valget falt derfor på Gulrotkake, den tåler romtemperatur, den kunne pyntes ferdig og fraktes fint under transport, og jeg kunne konsentrere meg om andre ting når vi ankom Sørlandet på fredags kveld 😊

Jeg lagde pynten i marsipan, farget med wilton gelfarger.

Babyen ble laget som en engel i dåpskjole, med blå hjerter og en sommerfugl under vingene

Sidene ble dandert med perler og stjerner for å hå puteeffekt.

Med tanke på at det var over 1 år siden jeg hadde laget og dekorert kaker, ble jeg kjempefornøyd og det gjorde heldigvis mottaker også.

På vei hjem til Norge

Endelig var dagen kommet og vi skulle sette oss på flyet hjem, guttene har telt dager lenge nå, selv gledet jeg meg også, men var noe bekymret for hvilket vær vi ville få hjemme, vant som jeg nå var med 28 gr. +.... værvarselet viste 13 gr. Hjemme i Norge. 🙈.

Men avgårde på morningen kl. 10.00, i god tid ankom vi Busan flyplass, og fikk sjekket inn bagasjen, ja her måtte Magne følge med personellet på flyplassen fordi scanneren gav utslag på lithiumsbatteri i baggasjen, ja vi hadde ikke det med, men sjekke skulle de...jaja opp med kofferten da, og det viste seg å være kjøleskapsmagnetene vi hadde kjøpt 😲... jaja godt det ordna seg.

Vel inne på utenlandterminalen sullet vi litt rundt, og der kom personellet igjen, var gitt utslag på nok en ting i baggasjen, Magne avgårde rimelig stresset da det bare var 40 min. til boarding... og vi ventet...og ventet...og etter en stund kommer Magne noe irritert fordi jeg hadde pakket vinterjakken med lighter i 😲🙈🙊 ja denne pakket jo jeg i mars..  i vakumposer, så jeg tenkte jo slettes ikke på at det var en lighter i den 🙊🙈 ooooopps.. men det ordnet seg og vi kom oss nå til Kina.

I kina var det 7 timers ventetid før flyet skulle ta oss videre til Amsterdam, noe kjedelig, men vi koste oss nå så godt vi kunne. Ulempen her var pga forandring i flybilletene ( fra reiseselskapets side) så reiste vi en dag før opprinnelig plan, det i seg selv var greit nok, men setene vi fikk på dette flyet var slettes ikke særlug greit, to av oss i midten med fremmede på hver side, og det samme på rekken bak, litt frutrerende at vi ikke kunne sitte samlet, nå skulle vi jo sove mest mulig på dette flyet, så det gikk jo greit. Men trangt og lite plass var det, og 12 t 40 m på dette flyet var nokså klautrofobisk på slutten, men vel fremme i Amsterdam kunne vi endelig slappe av.

Med Mcdonalds til frokost, og i et europeisk land, så følte vi oss nesten hjemme.

Tulipanløker skulle mor ha med hjem, så det ble kjøpt inn og med kort ventetid gikk det kjapt til Boarding. Helt til vi hørte på høytalerannlegget at det var dobbelbooket 😲🙈 og ved frivillige som kunne vente på neste flight så fikk de 1000 ? ... heldigvis for oss var det nok som ønsket å vente, og vi kom oss vel hjem etter 35 timers reise

Nå var det bare å snu døgnet tilbake til normalen... det skulle nok gå bra, vi var hjemme og pustet inn frisk deilig norsk landluft. Det kunne ikke bli vedre.

Tusrn takk for oss Korea, du har gitt oss mange flotte minner for livet. Vi vil se tilbake på dette året med utrolige opplevelser og masse flotte minner og ikke minst bekjentskap og vennskap for livet.

17 Mai feiring i Busan

Søndag 14 Mai, var det duket for stor 17 mai feiring på Novotel Ambasadør i Busan, Med den beste beliggenhet ved Haeundae Beach, var 270 mennesker festkledde for å feire Norges Grunnlov.
17 Mai toget gikk fra Novotel, langs hele strandpromenaden, Koreanerne var skuelystne og nyskjerrige på norges nasjonaldag, og fulgte toget langs promenaden ;)

Guttene var litt betuttet i år, da de ikke kom til å få russekort, men jammen dukket det ikke opp 3 Norske rødrusser som villig delte ut russekort.

russekort fra Emma Ling ;) og stolt kunne guttene vedkjenne at ingen andre i Skudnes hadde russekort fra Busan iallfall :)

Med fantastisk oppdekning, taler, sang av barnekor, og ikke minst 17 maitoget som gikk langs strandpromenaden, så hadde vi en flott feiring av dagen. 25 gr. sol fra klar himmel.

spente var jeg når koreanere skulle spille alle de gode gamle marsjene, og nasjonalsang, men de gjennomførte med glans,

Det manglet ikke på norske flagg i toget, selv hadde jeg med meg fra Norge for denne dagen,
men arrangørene hadde også utdeling for de som hadde latt sitt ligge igjen i Norge ;)

Et fantastisk skue, med masse festkledde mennesker og den vakre stranden i bakgrunnen,
Et minne for livet å feire nasjonaldagen på en så vakker plass og så deilig vær.
ingen regnklær eller vinterklær, det eneste man trengte her var solkrem, noe vi selvsagt hadde glemt :p

Jeg var så heldig at jeg har en mann som villig tok bilder, selv om han tenkte å gå med i toget, måtte jeg fint be han om å ta bilder, men han fikk bli med innimellom da ;) så det er min kjæres fortjeneste for at vi fikk så masse flotte bilder ar 17 mai toget i Busan ;)

Disse to jentene hadde en flott tale om hvorfor vi feirer 17 mai, og refererte til Noras 17 mai tale i Skam,
serien som har tatt norske ungdommer ( og noen voksne ) med storm,

mange mennesker var samlet for å feire Norges nasjonaldag,

Barnekoret, barn fra både Busan og Geoje, og kjempeflinke var de.

Vakker sang, der selv Fru Endresen måtte tørke tårene, Å eg veit meg et land ble vakkert fremført av denne flotte unge damen,

Denne skøyeren, vandret timevis rundt og lagde kule ballongfigurer til barna.

buffet, mye godt, og lekkert tilberedt :) potetsalaten var bare helt magisk ;)

Kakebordet var en skue i seg selv, masse flotte kaker. og selvsagt en egen kake med det norske flagget. ekte 17 mai kake

masse godt på bordet her ja ;)

Vi hadde en fantstisk feiring av 17 Mai her i Busan, flott vær, flotte folk, fantastisk korps og flotte kor og solister. en dag som vi kommer til å huske resten av livet. Sjømannskirken har også en markering på selve dagen, da tar vi turen dit på ettermiddagen, faktisk på samme tidspunkt som barnetogene går i Norge :)

Stay tuned :)

Tacoburger med hjemmelaget hamburgerbrød

Idag ble det hjemmelaget hamburgerbrød og hjemmelaget tacoburgere.

Hamburgerbrødene er noe av det beste jeg har smakt, slo kjøpebrød ned i støvlene, men æren kan jeg ikke ta for de, oppskriften hentet jeg fra Trines matblogg ( Det beste hamburgerbrødet ", og de anbefales ☺, men jeg fulgte ikke fremgangsmåten hennes, jeg lunket vannet, melken og smøret, for så å ha det i det tørre. ellers brukte jeg samme ingrediensene som henne.

Hamburgerene derimot brukte jeg en egen oppskrift

Ca 500 gr. Kjøttdeig
Salt og pepper
1/2 pose tacokrydder ( brukte rema1000 sitt )
1/2 dl vann

Knadde godt til en jevn farse, og lagde flate burgere, lot farsen stå 1 time i romtemp. før jeg lagde burgerene, og lot burgerene hvile 30 min før jeg stekte dem.

Herlige hamburgere, som virkelig anbefales, neste gang blir det nok servert til pommes frites, kanskje ikke det sunneste måltidet, men du og du det smakte 😄

Give Away - Kule sokker med tekst.

Vi setter snart nesen mot Norge igjen, og det må feires ;) derfor har jeg lyst til å gi bort disse kule sokkene.
Matidags første giweaway.

Alt du trenger å gjøre er å like siden min på Facebook, og skrive nr i kommentarfeltet på  hvilke du har lyst på :)
Når jeg har passert 300 likes vil vinnere trekkes.

Liker du Kaffe, Sjokolade eller Vin  ? sett deg i godstolen men bena opp å gi en klar beskjed til dine kjære ;)

1 par røde sokker med teksten " If you can read this, bring med Coffee.

1 par sorte med rosa tekst, " If you can read this, bring me wine.

1 par sorte med teksten -  If you can read this, Please bring mummy wine...

1 par sorte og grønne ( grønnfargen er noe mørkere i virkeligheten og finnes ikke spraglet )
 med teksten " If you can read this, Bring Mom a bar of chocolate.

Ny skoletur - Dinopark

Det blir lite blogging nå, men når sommeren har ankommet korea, ja da sitter vi ikke inne med dataen, skjønt idag ville værgudene ha litt mer regn til blomster og trær, og vil man ha det grønt og frodig rundt seg ja da må man tåle det.

Torsdag i forrige uke, hadde internasjonal skole fri, pga helligdager Onsdag og Fredag, at jeg og Kathrine gikk på en real bommert da vi besøkte templene, hvor vi i ettertid fikk vite at man besøker ikke templer etter mørkets frembrudd, jaja det hadde ikke vi fått med oss, Men Torsdag da spurte hun meg om vi ville være med til en annen dinopark en den vi har vært på tidligere.

joda det ville vi selvsagt, så skoledagen ble altså utfluktsdag.

Dinoparken her var nokså fantastisk, alle dinosaurene var i autentiske størrelser, noe som gjorde det litt mer interessant å gå rundt å kikke på de, ungane klatret villig opp for å bli tatt bilde av, og noe morsomt synes de det var også å kunne klatre på disse dyrene.

Denne karen var nå grei nok å komme opp på, skjønt litt strev var det.

og her foran T-Rex, gigantisk skapning...

med klatring på skjelletthode til en av dinoene..

ungane med raptorene, kanskje ikke så store disse, men skremmende nok... spør du meg :p

Guttaboys er kjempehappy for opplevelsen...

Vi fant de fleste dinosaurer i parken, og jammen hadde de ikke utgravningsmodell.

3d foto  hadde de laget til, her med T-rex øye som kommer opp fra bakken.

Og Tobias i gapet på T-Rex,  disse bildene hadde jo uten tvil blitt bedre hvis det hadde vært overskyet,
men klaging, ja det gjør man jo alltid uansett :p

og disse da, til tross for det sterke sollyset, så var de jo så søte :)

Parken hadde også et "babydinosaurland" for de små, vi var innom og tittet og ja, her hadde de minste likt seg, Og for ikke å snakke om denne her karen som sto ved et innendørs akvariet, der var vi ikke innom, men prøvde å kikke litt inn, da vi måtte betale extra for å se, og det som møtte meg i døren var en gris, så hva koreanere mener med innendørs akvariet... ja vet ikke jeg :D

Vi kom også ut på en slags "terrasse" hvor vi fikk oversikt over dinosaurenes maktkamp, den sterkestes rett,

ingen nåde....

guttene står i sporet til en dino... er plass til mange føtter til oppi det fotsporet ...:-o

3D bilder malt på veggen var jo også kule, så her måtte vi også frem med kamera...

Dinoland hadde også et minitivoli, hvor guttene bare måtte prøve seg på ballene i bassenget... enhver gutts drøm... skjønt de gjør det samme hvert år :D

Dette var nok siste skoletur vi hadde i løpet av året vårt i Korea, til helgen er det 17 mai feiring i Busan, samt en feiring på selve dagen på ettermiddagen i Okpo på sjømannskirken, det er vel de to eneste tilstelninger vi har igjen før vi setter nesen hjem om halvannen uke.

Vi har hatt et fantastisk år, masse å oppleve, masse lærdom, og masse hjemlengsel, men vi kan nok alikevel se tilbake på året med gode minner. Nå skal vi nyte siste rest av Korea, med masse sol og bading i uken som kommer, så får vi heller se hva det blir av blogging fremover :) Men bloggen vil fortsette når vi er hjemme i Norge også :)

stay tuned :)

Buddahs bursdag

Igår var det Buddahs bursdag, Fødselsdagen til Siddartha Gautama som senere ble Buddha. Dagen foregår ved templer, og det lages istand med masse lyslanterner. og angivelig masse mat.

Vi måtte jo bare fotografere statuen som vi kom til ved det første tempelet, men at vi skulle få følelsen av at vi gjorde noe aldeles galt,
og flaue og forlegne dro kjapt, nesten som vi hadde halen mellom beina... men en god latter fikk vi.

Hele måneden har vi sett lyslanterner hengt opp i nærheten av templer, så stort sett overalt har koreanere små og store templer.

Så igår kveld da, tok jeg og Kathrine turen for å se hvordan kveldslivet var på Buddhas bursdag, men stor tro på at det måtte være masse folk rundt på templene kjørte vi avgårde. og lanternene måtte jo være vakre i mørket.

Første tempel vi kom til, var stille og forlatt, selv om Buddhastatue og lanterner var opplyst var det lite og ingen folk å se, jeg som må ha bilde av alt som heter buddha, måtte jo ut å fotografere, Kathrine satte bilen slik at vi fikk fjernlysene på den ene statuen, i mørket begynte vi å fotografere, og det blitzet godt fra to damer fra Norge ( Karmøy ) som ville ha med seg disse fantastiske lysene... et par minutter etterpå hører jeg stemmer, tenker ikke noe på det før jeg går mot bilen igjen, Og en rimelig irritert koreaner roper noe..

Snakker han til oss, spør jeg Kathrine, og snur meg rundt å skal til å si noe, da hører jeg en dame på Koreansk svarer...
Kathrine repliserer, han kjefter kanskje og så sier hun at hun ikke vet hva de gjør her....

I en rimelig heftig fart kommer vi oss inn i bilen flaue og forlegne og om enn noe lattermilde .... Ups... tror kanskje ikke det er noe særlig på kveldstid her...Buddhas bursdag er over :P

masse lanterner rundt tempelstatue bæerende av løver, bilen sto fint plassert så statuen ble godt opplyst...

Men desto bedre var det på tempelet i Aju, selv om de ifølge Kathrine hadde tatt ned det meste, så synes jeg personlig det sto mye igjen, Og med litt undring, hvorfor alt foregår på dagtid, og vi  ( nordmenn ) er vant med at det meste foregår på kveldstid ( med unntak av 17 mai da )

Men kjekt var det at Kathrine hadde lyst til å sjekke ut templene kveldstid, og fikk meg med ;) Så tusen takk til deg Kathrine :) Du er Best :D

Alu tempel lyst opp med mengder lanterner... et flott skue, og enda flottere i "real" life.

Lanternene hang tett i tett bortover en paviljong, og lyste flott opp i kveldsmørket..

Flott skue, og flotte høner.... En ting her i Korea, de er flinke til å stelle istand store dager :)
Legger masse arbeid i 1 dags feiring. Men vi gjør vel det samme dog til 17 mai feiring hjemme...

flotte fuglelanterner... skulle hatt slike i hagen hjemme jeg... det hadde vært noe...:)

Tusen takk for en kjekke kveld Kathrine, det ble mye latter og noe flauser, men desto gøyerer å se tilbake på det i ettertid :)