Mt. Garasan og grillings

Lørdags kveld sa jeg til guttene at vi skulle på topptur på søndag, med lystige ord om alt vi skulle ha med, boller, cips og drikke, hvorpå spørsmålene kom er det like langt og bratt som Oknybong og Azaliefjellet, neida  tror ikke det er så bratt sa jeg.. men jeg nevnte lite om at vi skulle på Geojes høyeste fjell, 585 moh. sier seg selv at det må være bratt.

da vi kjørte avgårde sa jeg at jeg hadde valgt en kortere rute enn den som de anbefalte, hvorpå Tobias svarer ergo brattere.. ja jo blir jo litt brattere da, men vi kommer fort opp på toppen da :) noe klaging og syting den første km, og til toppen er det 2,4 km... ja var en smule irritert og vurderte å gi meg mange ganger i løpet av den første kilometer, men jeg hadde så lyst til å nå toppen...

da vi endelig nådde skiltet hvor det sto avstand, var jeg rimelig lykkelig, da hadde vi gått i ren mark, hvor du nesten ikke så stien , og vi som er vant til godt oppmerket stier her i Korea, at jeg var en smule bekymret for at jeg ikke skulle finne samme vei ned igjen, nevnte jeg lite om til guttene, men vi var tross alt heldige, to plasser av der vi gikk opp var det merket at man pga fjærfefarm at man ikke ønsket at man skulle ta den veien... ja det gav jeg blanke i, jeg hadder parkert bilen rett nedforbi fjærfe farmen, så dit skulle jeg ned igjen også ;) gode kjennemerker i naturen med andre ord :)

Jepp, 2 sperringer hvor de frarådet å gå ned pga fjærkrefarm... kanskje derfor kyllingen smaker så godt her, den slipper å bli stresset pga masse folk :D :D

men, 2 timer brukte vi opp på toppen, svette og slitne i den varme koreasolen, som kan minne om en god norsk sommer med i overkant av 20 gr. så var det en befrielse å se den første utsikten, etter å ha gått 1,5 time i skog, og når man så den første utsikter over Geojes skjærgård. fantastisk.

når man kommer opp i høyden og ser utover, ja da er man glad man har tatt turen, da er alt glemt og man bare gleder seg til toppen.

og jo lenger opp vi kom fikk vi bedre og bedre utsikt. guttene hadde på dette tidspunktet slutte å ønske seg at vi ikke fant frem, de begynte å se verdien i en topptur til ;)

og jammen fant vi ikke en egnet plass til Selfie med alle tre ;)

Og der kom hønemor frem, da guttene ville bli tatt bilde av, ved det værste stupet selvsagt, så kjenner jeg kvalmen, nervøsitet, og den samme klagende melodien, " vær forsiktig ikke så nærem kanten, " mens jeg samtidig tenker at jeg må få tatt de pokkers bildene av de som de vil ha.. puster lettet ut når de fjerner seg forsiktig fra kanten.. det gikk greit denne gangen også...

Ibrahimovic i flott positur over utsiktsplassen de fant.

Og der fant vi høydesteinen, 585 moh, kjempegode gutter, som til tross for litt sutring i starten greide å bestige enda et fjell her i Korea, en god start og øving til å begynne å bestige den norske fjellheimen når vi kommer hjem. :)

Søndagen ble avsluttet med grilling sammen med de beste fra Geoje Rios beboere..:)

en riktig kjekke søndag, med god topptur og god mat på kvelden ;) me har det nokså greit her i Korea :D

Pasta og kyllingsuppe

Pepper
Ingefær
Fløte
1renset kylling i biter ( kan bruke filet )

Kok opp pasta ( bruk det du liker best)
Surr grønnsakene i litt olje, tilsett salt, pepper og ingefær og italiensk krydder
Ha i kraften, la dette koke opp
Ha så i chilipaste, rør godt rundt.
La dette småkoke i 2-3 minutter
Ha i kyllingen og la det putre litt
Ha i en skvett fløte mot slutten av koketiden.

Server med pasta og hvitt brød  og gjerne noe godt drikke 🙂

Zipline in Deokpo ( south Korea )

Idag fikk guttene en guttedrøm oppfylt, som ekte James Bond helter fikk de slide på Zipliner. Noe nervøse, og mye spørsmål, hvor høyt er det, hvor langt går den, og ja en masse spørsmål en mor slettes ikke kunne svare på siden vi aldri hadde vært her.

Utstyret er viktig, de skulle tross alt noen meter over vannet.

3 spente gutter som er råklare for å prøve seg på ziplineren

på toppen for å feste seg til linen.

Marius var først ut, og for mine er var nok det en god idé, alltid godt å se noen andre gjøre det først, når man gjerne er litt smånervøs :)

Tobias i svevet, og det kunne høres ut som det var litt skummelt :)

Tøffingen Gabriel, uten et ord skled han rett over, Men litt trøblete på tilbakeveien for mine gutter, det var noe motvind tilbake, så det resulterte at de kom litt over halveis, og stoppet opp, dermed måtte en av de ansatte ut å hente dem helt inn ;)  jeg tenkte det hadde med at de ikke var tunge nok, men når vi etterpå sto der, så vi det samme skjedde med en ung mann... så da var det nok bare vinden. Men atter en spennde dag for guttene. dette synes de var knallkjekt ;)

Påske og grilling i Korea

Påsken i Korea er slettes ikke som vi er vant til, her finnes det ikke fri hverken skjærtorsdag eller langfredag eller 2 påskedag, alt er som vanlig her, butikker er åpne og mennene har vært på jobb... men det hindrer oss ikke i å kose oss fordet om.

Påskehelgen har vært preget av mye sol, og da er jo det ensbetydende med grilling av flesk, Vi fikk en voksenkveld på byen på fredag og påskedagen ble avsluttet med fantastisk vær,  25 gr. og sol fra klar himmel, kan jo ikke bli bedre ;) utpå ettermiddagen måtte vi jo grille,  Vi samlet sammen smått og stort og hadde en knakende kjekke ettermiddag/kveld sammen :) Så sosialt, så koslig og ja rett og slett enda et minne å ta med seg i bagasjen hjem til Norge ;)

å få alle med på et bilde er egentlig klin umulig når det er unger med i bilde, for de springer over alt ;) men så er det jo det de skal da, leke å ha det gøy.

så noen av ungane da.... men guu så kjekt de hadde det :D smelter morshjertet <3

grillings på gang, masse godt kjøtt ;) og kjøttet er eksepsjonelt godt i Korea, dette kan de :D

og med forskjellige arbeidsoppgaver, ja det vil da si at damene fremdeles lå på taket å solte seg, så lagde altså mennene tilbehøret, ris, salat, bearnaisesaus og ja de grillet kjøttet også mens vi damer satt å sladret... gu men vi har kjekke menn her nede :D

Ferdig servert og det smakte himmelsk :) en typisk deilig god norsk sommerdag i Korea.

jammen dukket det ikke opp korean style også ;) Kjetil hadde laget en fantastisk mariande som han dessverre ikke hadde oppskrift på da han slumper, men så er det da det blir best også ;) men tilbehøret til kjøttet var jo såre enkelt, løk, hvitløk og purre,,, kan det bli enklere, Jeg var så heldig å fikk smakte på denne og den skårte høye karakterer hos meg, fantastisk godt, så dette kan du Kjetil :D

Korean style fortsetter, da jeg så Tone legge det i bladet slik, fikk hun beskjed ikke spis... jeg måtte ta bilde først :D men så enkelt kan det altså gjøres ;) og det smaker veldig godt ;)

Ja og Kjetil fikk jo selvsagt samme beskjeden ikke spis før jeg har fått bilde :P kanskje ikke akkurat matro å få når man er sulten og vil spise, men nå må jo ting dokumenteres :P

Geir og Magne med grillen ;)

Ventepølse må til....

Og disse herlige da :)

En fantastisk kjekke ettermiddag med masse kjekke folk, så da må vil jo garantert gjenta suksessen  :)

Tusen takk alle sammen for en fantastisk grillettermiddag, jeg koste meg masse, og gleder meg til neste gang :D

En kveld på byen 😄 Ete Mour (Okpo)

Det er ikke ofte, men av og til er det deilig å gå en tur ut,  uten guttene,
Tonje som er her på ferie hos Klaus ville ha en voksenkveld ute, vi hev oss med, og det samme gjorde 10-12 andre voksne også 😅 en god gjeng ute på byen for å spise god mat og ha noe god drikke.

Vi havnet på Ete Mour, en italiensk, meksikansk og amerikansk inspirerende resturant.
Jeg har tidligere hatt red lasagne her som forøvrig smaker helt nydelig, men igår valgte jeg å gå for chicken taco ( bildet)
Kjempegodt, og noe sterk, var godt med jalapenos i ☺ men nydelig.

Her er litt av gjengen ☺  slettes ikke alltid kjekt å høre at man må slutte å spise for jeg skal ta bilde, og da Thomas så fint sier at jeg må legge det ut på bloggen til ære for hans mor, ja hva gjør man ikke for sjarmerende store sterke karer, så hei mamma til Thomas 😊 her har du den staute karen, alltid like sjarmerende og hyggelig 😄

Og litt av andre siden av bordet, kjekke folk alle sammen ☺ koste meg masse i lag med dere alle sammen 😍

Så trekløveret 😍 Klaus, Tonje og Kristin ☺ takk for at dere dro igang denne kvelden ☺ dere er gull 😘

Så var det meg og min kjære da 😄 denne kvelden fortjente vi☺

Sist jeg var på ete mour, så jeg noen som bestilte denne, den var jo bare så kuul, corona liker jeg jo også, men hva annet som er oppi?? Har ikke snøring. Coronaritas heter den, mer vet jeg ikke 😌 men om det betyr at jeg begynner å bli for gammel...( gud forby ) eller om jeg rett og slett bare ikke er så inni dette med drinker....jo absolutt, det må det være...god var den, syrlig og kan absolutt bestilles igjen.

....coronaritas...fordi jeg fortjener det 😂

Mojito, ja det har vi vært borti...og denne var kjempegod ☺

Så til dere alle tusen takk for ein fantastisk kjekke kveld 😁 vi koste oss masse sammen med dere alle 😄

Dongpirang wall painted Village

Etter skilpaddeskipene tok vi turen opp til den malte byen.

Det spesielle med bydelen her, var at kommunen ville rive den, det ville ikke innbyggerne, da samlet de folk over hele landet for å male veggmalerier, dette skjedde i 2007, takket være deltakernes malerier, så ble stedet som nytt, og med den fantastiske utsikten over havnen er det et flott sted å besøke.

Det er mange småkiosker i gatene, samt kaffesteder, så her kan man nyte kunst, kaffe og god utsikt ;)

Det første som møtte oss var denne veggen full av åkrer, hus og blomster ;)

og begge guttene må selvsagt poserer ;) er ikke alltid like populært, så må benytte sjansen når de selv vil ;)

vakre farger og flott steming i gatene her ;)

å få til dette er fantastisk, og så kjekt det var å kikke på alt som var blitt malt, jeg tror ikke vi kom oss gjennom hele "byen" da guttene ble litt leie til slutt :p....

feststemte asiatere ;)

på hvert et hjørne fantes et nytt motiv, var så spennende å kikke rundt over alt :)

ja se der fant vi en liten djevel, hornene stemte da ikke helt men pytt pytt..:)

små og store motiver om en annen ;)

flotte blomstermotiv, for en jobb disse kunstnerene må ha hatt :)

Fyrlykter og selv bakken har de malt for å få helhet ;)

en eller annet spill som guttene kjente igjen....ikke vet jeg :D

hodeløs dame, laget rett ved et dreneringshull... for en fantasi :D

Her var det trange smug, og overalt fant man malerier.

ja vi måtte jo opp i noen av de da, var jo egentlig på jakt etter 1 motiv... englevinger ;)

og vi går og går, en veldig stort område.

Utsikten var da upåklagelig, se dette da, hele havnen, er heldige de som bor her :)

skogsmotiv og midt i kikkerten til dama, så ser du rett på turtleskipene, og de lå jo faktisk rett utpå der :)

Pichatue dabber, ja da må Tobias dabbe...

Så utrolig kule maleri, så ekte, med det samme jeg så bilde så guttene ut som de var en del av bilde :D

Lyse og fine farger, man blir jo bare glad av å gå rundt her :)

Denne var jo steinkule da ;) det så ut som vannet fosset ut av bildet ;)

Og der var englevingene... måtte jo da selvsagt ta bilde av englene mine, og se der hadde de fått vingene på seg :)

Jaja mor måtte jo også få prøve englevingene... var jo litt av derfor vi kom hit :)

Denne broen var jo knallkule og malt midt på veien :)

fantastisk flotte tiger :)

guttene måtte bare ha seg en hvil på denne benken ;)

drage fra et turtleship ;)
Vi er glad vi tok turen til Tongyeong, nå når vi har ferie må vi benytte sjansen. og absolutt en kjekke dag og tilbringe langfredag, skjønt vi merker veldig lite til påsken her nede, da de ikke feirer den, finnes ikke en eneste påskepynt noen plasser. men vi koser oss fordet :)

Ombord i Turtleship -Tongyeong

Idag tok jeg og guttene turen til Tongyeong, der tok vi turen ombord på Turtleship, 4 store båter ligger fortøyd ved bryggen, og en liten sum og du kan komme ombord i alle 4. Turtleship/ skildpaddeskip eller Geobukseon ble brukt mot japanske pirater og invasjon mot korea, de ble brukt fra tidlig 1400- tallet til 1800 tallet.

Vi fant nå parkering etter mye om og men, så etter å ha fått satt ifra oss bilen, gikk vi langs fiskebryggen. Fiskebåtene lå på rekke og rad, og man så fort at nå var det tid for tørking av fisk.,

Fiskermenn som fikser på garna, mye fiskere som var rundt og jobbet.

garn på garn, metervis bort igjennom.

Så tørking av fisk da, viktig, begynner å lukte litt også nå når temperaturen stiger...

Og der har vi de 4 Turtleshipene...

Et stykke hadde vi å gå, så da måtte jo mor fotografere litt, og hver gang jeg ser fiskebåter, ja da tenker jeg på han gamlefar som sitter hjemme i Norge, og sikker lurer på hvordan de koreanske båtene er ;)

Spurte pent om jeg kunne ta bilde, og hun godkjente, tenkte gjerne at hun ville se inn i kameraet, men neida det har vi ikke tid til :P

guttene studerer fisken som ligger langs med kaia....

Denne karen sorterte fisken, i baljen lå det sprell levende flyndre, og her var det å sortere i rett dunk...

Endelig kom vi til skipene..

Inngangen, nokså utrolig, jeg hadde samme morning lest litt om Turtleskipene, og tenke seg til at de var mellom 50 og 70 mann i disse skipene samtidig, det er nokså utrolig, hvordan de skulle fordele plassen, for ikke å snakke om soving, spising, av disse 4 vi var ombord i var det kun 1 som hadde kokemuligheter, hvordan de løste det på de andre forblir et mysterie ennå...

guttaboys foran inngangen til det ene skipet,

ombord var det dukker som skulle gjøre det litt mer autentisk.

styrmannen, akter var det åpent rett ut, vet ikke helt om jeg hadde likt meg der under seilas .p

Kapteines lugar, rommene i skipene var ultrasmå, her snakker vi snaue 3-4 kvadrat.

oversikt over skipet under "skallet" 50-70 menn her, som skal ro, skyte kanoner.... jobbe generelt...jaja, liten plass hadde de iallfall.

kanonene står klar.

Og jammen traff vi ikke på en kjekkas her, måtte jo få et kyss på kinnet, hvorpå eldstemann repliserer... "lurer på hva pappa sier nå :D "

Klart man måtte prøve å sikte med våpene, det er tross alt gutter vi har med å gjøre her :D

Våpenlageret ombord...

Its time for some tea,

kanonlager.... disse rommene var plassert under dekk på skipet, her var det delt inn i forskjellige soner, eller lagringsplass om du vil.

disse rommene ble nok også brukt som oppholdsrom, og evnt soveplass.

Tobias og kapteinen på kapteines lugar.

en liten kikk ut av kanonluken.

jepp, soveplass, her er det litt lettere å se hvor stort et slikt avlukke var, og nå var vi nede under dekk på alle 4 skipene, og vi telte 4-6 slike avlukke, og da var et par av de allerede brukt opp til lagringsplass av mat eller våpen, man kan jo lure på om hvordan de løste dette med soving og spising, når de var mellom 50-70 mann på hver båt :o

lagringsplass til maten,

kokeplassen, var plassert rett ved matlagring som egentlig sier seg selv.

kannoner på rekke og rad.

her fikk vi bedre utsikt til akter. men vi hadde ikke lov å gå ut dit, kan falle over bord kan skjønne :)

Piggene på et av skipene, de er nokså kvasse, så å falle overende på et slikt skip, ja det må mildt sagt gjøre veldig vondt :/

dragen bak så vi hadde lyspære i munnen, så vil tro at de faktisk lyser opp kveldstid, det får desverre vi ikke se, da vi ikke gidder å ta turen til Tongyeong når det er mørkt.

I et av skipene var det denne karen i bronse, ser nokså skumle ut de gammeldagse koreanerne synes jeg... :)

så klær på rekke og rad, ja de måtte vel oppbevare klærne også en plass...

dette skipet vil jeg tro er av litt nyere modell enn de forrige vi var i, på denne var også vinduene større, så da hadde de vel utvikling også på Turtleship.

Etter vi hadde vært på turtle skipene tok vi turen til den malte byen, det kan du lese om i neste innlegg :)

Stay tuned ......

Café besøk på Aikwangwon barnehjem

Overskriften kan nok virke provoserende, for hvem vil vel komme til å faktisk nyte et café besøk på et barnehjem, men dette er ikke hvilket som helst barnehjem, på Aikwangwon går beboerne på skole/jobber  og bor her, de har bakeri, keramikk verksted, syavdeling, og altså en cafe hvor de selger det de lager.
Tone som tok oss med på barnehjemmet, jobber som frivillig hver onsdag på stedet, og vi var så heldig at hun guidet oss rundt, og på turen møtte vi mange fantastiske mennesker som hilste hjertelig på oss, vi fikk sett når de jobbet og området rundt.

På Aikwangwon egen Facebook side står det følgende om plassen.

Aikwangwon er en skole og hjem for alvorlig fysisk eller psykisk; barn og voksne i alle aldre leve og lærer her i et veldig kjærlig og omsorgsfull miljø. Skolen gir utdanning, fysioterapi, ergoterapi, og jobb ferdighetstrening inkludert baking, sying, veving, keramikk, kunst, hagearbeid og landbruk. De får ofte barn med nedsatt funksjonsevne som har blitt forlatt av sine foreldre. Noen kommer til senteret så unge som to uker gammel.
Begrunnelsen er satt i en helt nydelig sted, fylt med grønne og utsikt over havet. De vokser mye av sin egen mat i hagen, og hva de ikke vokser, de kjøper lokalt og økologisk.
Dette stedet er et fantastisk eksempel på medfølelse og hengivenhet til omsorgen for de mest sårbare, samt en utrolig testament til styrken av den menneskelige ånd, levende i alle mennesker. Barn og voksne som ellers kanskje ikke har levd, trives her.
Aikwangwon finansieres i sin helhet av staten, private donasjoner og inntekter fra butikken der de selger elementer laget av beboerne. Ingen betaling kreves fra beboere eller deres familier.

fantastisk flott veggmaleri på uteområde for de mindre :)

Tone guidet oss gjennom Bakeriet hvor de lager og selger kaker og brød, selvsagt måtte vi kjøpe med oss noe for å smake :)

videre til keramikkverksted og syavdeling, Et aldeles fantastisk sted, hvor beboere får være med hele veien, Hun kunne også fortelle at for jobben de gjør får de en symbolsk lønn, samt at de har hver sine visa kort de kan bruke, stede hadde faktisk også minibank, som både Kristin og Tonje måtte prøve :D

Bakeriet, her står de å lager både brød og kjeks.

et lite utvalg av varene på bakeriet.

denne karen satt dypt konsentrert å malte på små gipslego figurer.

keramikk og litt sytøy, utrolig mye flott, og personlig kunne jeg ha kjøpt med meg masse herfra, men desverre er det plassmangel når vi reiser om 6 uker, så vi måtte velge med omhu, men både jeg og guttene fant oss hver sin ting som et minne fra barnehjemmet.

her ser man litt mer av keramikken de har laget, og jeg måtte jo bare ha med meg et eple, fantastik søte til å ha qtips på badet eller tannpirkere på bordet, eller som en liten vase,  det måtte jo bare være med hjem ;)

utrolig lekre uroer, som er laget så enkelt, men alikevel dekorative.

flott vase med dansende froskemotiv.

flotte telysestaker...

Jomfru Maria og jesusbarnet i keramikk..

disse karene jobbet og jobbet, litt nysjerrig på disse menneskene som kom inn mens de holdt på, men konsentrasjonen hadde de likevel :)

Her ble det lagt klesklyper i poser, og dama var nøye, alt måtte være perfekt....

Men Marius så ut til å komme godt overens, han fikk hjelpe til litt med å sortere :)

sy avdelingen, Det var mye annet også, små nips som de har satt sammen, kort også, forkler, puter, vesker, sminkepunger, ja man fant alt her.

lekre puter som de har laget.

typiske koreanske tøfler, alt blir solgt til inntekt for barnehjemmet, og de får lønn for jobben de gjør, fantastsik.

Et svært verdenskart laget som teppe, utrolig flott.

Her sitter de å klipper og syr til. utrolig flinke.

jammen kom vi ikke over en plattform i pussle, dette kunne du da få kjøpe hadde nok vært kjekt for gutta det, men så tenker man da, hvor lenge holder det, og det skal tross alt reise halve jorden før vi er hjemme... nei ble ikke noe plattform på gutta :)

fine var det da ;)

barnehjemmet har en fantastisk utsikt over innseiling til Jangseungpo, man kan absolutt spørre seg hvorfor vi ikke har gått på cafe her før, men jeg visste rett og slett ikke at det var cafe her før Tone sa det for 1 uke siden,

Litt lenger opp i fjellet enn det jeg har pleid å tatt dette motive fra, men utrolig idyllisk.

Barnehjemmet har også eget gartneri, her var utsalget de hadde av planter og blomster.

og uteområde da, hvor de kan komme å slappe av litt, fantastisk .)

vakre blomster sto det over alt, her på vei opp i cafeen.

Og cafen hadde også sin egen utsalgsplass av ting som blir laget på hjemmet.

hylle på hylle, så fantastisk at de har laget så mye ut av det, på et hjem, Jeg var stum av beundring når vi satte oss på cafeen, så utrolig mye det har fått til på dette hjemmet, sånn skulle det da ha vært over alt....

det kosligste cafe lokalet, men en lun og intim inredning.

så var det å finne ut hva vi skulle ha da, Det var først nylig at de hadde fått noe å spise her, så belgisk vaffel og panini, var valget, samt et hav av forskjellige drikker,

en etasje opp var det også sitteplasser med samme lune og intime innredningen, her var det også forskjellige fugler i bur, så man kunne høre fuglekvitter når man satte seg ned ;)

Tobias hadde omvisning for meg her, og viste meg alle fuglene og hvordan det så ut :)

Og selvsagt Koi, flotte store koi svømte i en dam på cafeen.

kan ha en skikkelig venninneprat her :)

Lokalet sett fra 2 easje.. sjekk utsikten da ;)

Vi måtte jo ha varer med fra bakeriet,  og ja disse fikk bein å gå på, kjeksene var sprø og gode, samt Scotch cake, var bare aldeles nydelig ;)

For en plass, og for en mulighet for beboerne, Dette hjemme var så fantastisk. Fra å bli åpnet som en enkel bygning til å ha bygget ut gang på gang, både med gartneri, blomsterbutikk, bakeri, systue, keramikkverksted, osv osv. og ingen ting blir betalt av beboerne eller deres familie, og i tillegg få lønn for det de gjør, Her har de greid å skape et hjem og en arbeidsplass som styrer seg selv.  og ikke som svære kolosale bygninger, når jeg gikk gjennom de små gatene der, var jeg rett tilbake i søragadå, dog her er det mur/betonghus, men den intime stemningen ved å rusle litt rundt hadde de uten tvil greid å bevare.

De mottar selvsagt donasjoner fra staten og andre, Den Amerikanske marine støtter også både i form av penger og involvering. For ikke mange årene siden hadde beboerne fått komme ombord på et av hangarskipene til den Amerikanske marinen, dette hadde vært en stor opplevelse.

Jeg har bare 1 ord for dette hjemmet... Unikt.

Jeg er så glad jeg fikk sjansen til å få med meg dette, så tusen tusen takk til deg Tone som tok oss med :) satte umåtelig pris på det.

Azaliefjellet

Azaliefjellet er et av de fjellene vi har hatt planer om hele tiden, pga den blomstring. Igår tok vi turen sammen med 3 andre familier, en fantastisk tur og opplevelse uten sidestykke.

Da snakker jeg ikke bare om dens vakre blomstring, men at vi rett og slett gikk i kø opp fjellet, det var så mye folk og jeg tror nok at hvis vi hadde tenkt oss til folkemengden så ville vi nok heller ikke tatt turen akkurat den dagen, men jeg er glad vi ikke tenkte så lang, for en opplevelse var det 😍

På vei oppover gikk vi et par km på asfalt og gammel betongvei, før det gled over i grus og tilslutt bar mark/ gress. En flott tur som egner seg godt til familier i alle aldre.

Nesten på toppen var det telt, scene, stor tilstelning, og selv om det var bråkete, mye støy og absolutt ikke det du venter deg når du skal ha en flott naturopplevelse, så var det noe med den stemningen koreanerne omga seg med, blide fjes og innimellom sørsmål " wele al you flom " og hvor jeg selvsagt også fikk beskjed om at jeg måtte smøre mine solbrente armer, dette hadde jeg selvsagt glemt, så det resulterte da i solbrent skuldrer også 😣
Uansett en fantastisk opplevelse.

Vel oppe tok vi en velfortjent pause, selv om jeg sier at turen er barnevennlig, så er det bratt, man skall tross alt opp på 437,5 m  men i 25 grader å strålende sol kjente vi uten tvil oppstigningen, boller og mengder med væske ble inntatt før vi klatret de siste 200-300 m opp på toppen:)

Opp på denne toppen skulle vi:) vi var jo ute etter azaliene, men er man på topptur på fjellet i Korea, ja da er selfie med høydesteinen et must, rett og slett obligatorisk, hvordan dette skulle være løyselig med 14 turglade mennesker ja det fikk vi se på når vi kom opp😂

På vei opp og ned fra toppen gikk vi praktisk talt i kø, har aldri opplevd liknende, jeg hadde hørt ryktene da om at koreanerne selv har denne utflukten første helga i april, men pga sein blomstring har det blitt forskyvet, og jeg koblet slettes ikke at vi valgte samme lørdagen, men desto mer fantastisk var det å oppleve koreanerne.

Første stopp når vi nærmer oss toppen, her måtte det fotograferes for flere av turkameratene våre, jeg og Magne valgte å fortsette rett til topps, hvor guttene faktisk kom opp før oss...

Ny stein som mor slettes ikke synes så særlig kjekke ut, en liten platå, som guttene ville sitte eller stå med for å få bilde av seg, mens mor ser for seg scenario med snubling og falling utforbi, med kvalmen i halsen greier jeg på mirakuløst vis å ta bilde av guttene hver sin gang, hvor jeg etterpå får de trygt vekk derfra, om det er jeg som er pingle eller hønemor, det vites ikke 😂

Tobias valgte å sette seg, og selv om man ikke ser de sto koreanere i kø får å ta bilde her også, og med begeistrede utrop hver gang guttene valgte ut hvordan de ville posere...  snåle de koreanerne.

Denne mannen ville ha bilde av oss sammen med han....

Og at vi er med på et lite knippe bilder med koreanere er ikke tull, spesielt går det utover lyshårede unger, og små babyer opp til 2 år, Tobias har blitt stoppet et rekke ganger fordi i deres øyner ser han ut som en " moviestar" Gabriel på sin side har det lyse håret, noe som også gir oppmerksomhet, men igår var det en koreaner som ville ha bilde av flest mulig av oss, vinket oss bort og fikk tatt et bilde med noen av de norske turistene og expatene 😃

Og her er vi da, 14 turglade nordmenn på et av Geojes mest populære fjell 😍 for en fantastisk tur vi hadde, selv om det var varmt, solen strålte fra klar himmel, så var det så verdt det når man kommer på toppen 😍

Absolutt fantastisk, det kan rett og slett ikke beskrives med andre ord.

En annen fantastisk ting her, når jeg tenkte azalier, da så jeg egentlig føre meg små busker på ca 50 cm som sto langs fjellsiden, ja ok da, er sikkert dårlig på å se ting for meg, men her gikk vi imellom azaliene, de var iallfall 2-2,5 m høye, og av den grunn så vi ikke køen og alle folkene som skulle opp og ned av toppen,

Nedenfor ser du et knippe bilder fra turen, personlig synes jeg det er så vakkert at ord blir for små, men titt gjerne for å bli med oss på den fantastiske turen vi hadde opp på fjellet.