RIO GRIL - Okpo

Lørdags kveld var vi en hel gjeng samlet etter invitasjon fra fagforeningen Magne er medlem av og selvsagt med følge.

Vi har lenge snakket om å spise her, og det passet jo midt i blinken at vi ble invitert med hit.

Fantastiske folk, fantastisk mat og en strålende kveld.

Rio grill er selvsagt en brasiliansk restaurant, hvor de har dalatbuffet, og kjøttet kommer de rundt med i lange grillspyd og skjærer av til deg ved bordet

Fantastisk mat og tror de serverte alke typer kjøtt, fra små pølsebiter til de saftigste og møreste biffer.
Tilslutt kom de med en deilig ananas som var krydret med kanel.
Kjempegodt.

Underholdning kom i form av en veldig hyggelig arendalitt som hadde en morsom historie på lur 😁

Kvelden var uten tvil fantastisk kjekke, og så masse hyggelige mennesker 😄 måtte det komme flere tilstelninger med følge for guttaboys i Kca i årene som kommer.

En stor takk til industri Og energi for at de tok iniativet til denne kvelden 😁

Damene på byen☺ takk for ein megskjekke kveld 😁

Bananbrød - katastrofe eller suksess !

Det er øsende pøsende regn her i Geoje, når vi endelig har fått en liten smak på vårlivet så kommer regnet med temperaturen, en ren innedag idag da, og siden jeg også har hjemmeskole, satte vi igang i de to siste timene og lage bananbrød/kake

Jeg har hatt hele  bananer liggende i frysen, og fant ut at det var på tide å få brukt dem, det samme med fløte som også hadde vært fryst og yoghurt naturell som var tenkt å bruke før jul til en eller annen bakst jeg har glemt ut nå..

Da var det bare å sette igang da, tok meg en tenke runde på hva som er godt i kake, jeg elsker kanelkake, så fant ut at jeg måtte ha kanel, samt sist jeg lagde bananbrød som var fra en ferdig pakke fra Iherb, ja den var det sjokoladebiter i, klart vi måtte ha sjokoladebiter i hadde to plater liggende som også skulle vært brukt til julebakst.. godt for alt som kan bli brukt.

Hevemiddel er jo selvsagt, da falt jeg på natron siden jeg har syrnet melk i røren, hvorvidt det var en suksess eller katastrofe vil jo vise seg :p

oppskriften min ble iallfall slik

6 bananer som ble tint og blendet

6 egg
2,5 dl sukker

dette ble vispet til lett eggedosis

vi hadde så i 5 dl hvetemel,
3 ts natron
2 ts kanel
3-4 dl yoghurt naturell
3-4 dl fløte
ca 120 gr. smeltet smør

jeg stekte begge brødene samtidig på gassovn og ca 200 gr. i bortimot 35-40 min

ut av dette fikk jeg 2 brødformer og en 20 cm form, i brødformen så drysset jeg oppå litt salte peanøtter og rosiner
den andre bare rosiner, så gjenstår det å se da, og vi kan spise dette eller om det blir fuglemat ;)

--------------------------------------------------------------------------

Etter en liten time var brødene endelig så avkjølte at jeg kunne skjære i dem, spente på smaken så prøvde jeg den med peanøtter og rosiner først.... den var god, så får vi se om prøvekaninene mine i kveld blir like begeistret. Gode smaker som harmonerte godt sammen.

Stay tuned.....

Koh Talu - snorkletur

Da vi reiste til Hua Hin / Thailand, var det med et ønske å kunne snorkle litt iallfall guttaboys ville det, men der gjorde vi en kraftig bommert, Magne hadde hørt at det var gode snorkleforhold i Hua Hin, men det kan vi avkrefte med det samme, er du ute etter snorkling så dra sørover.

-------------------------------

Jeg har aldri snorklet før, og har vært plaget av klaus, tanken på å skulle puste i dette røret så for meg ut som umulig, men når man er gift med en mann som har dykkersertifikat og har drevet kursing, ja da er det bare en ting å gjøre, sette redsel til side og gjøre sitt beste å høre på instruktøren :)

Det gikk over all forventning.

Gabriel i sitt ess :)

Vi bestemte oss da for å melde oss på snorkletur, noe som innebar 2-3 timer i bil hver vei.

06.30 kom de og hentet oss, prisen på dette var for alle 4 10 000 bath, da hadde vi buss, lunsj og båtreisen inkl. det de ikke fortalte var at vi underveis stoppet hvor vi faktisk kunne få oss frokost inkl. vi hadde spist litt på forhånd, så var ikke særlig sultne, men en kaffe og noe og drikke var kjærkomment, avhenig som jeg er av den kaffen for å slippe hodepine :p.

Tobias har snorklet siden han var 4 år og lærte å svømme, faktisk lærte han å snorkle før han kunne svømme :) så det var på tide at han fikk se noe mer enn sand og krabber :D

0930 kom båten og kjørte oss ut til øya Koh Talu, der ble vi satt av på en lekter, her hadde vi en times tid til rådighet med snorkling. etter denne timen kjørte lekteren bortover en annen plass for å snorkle hvor det var 40 min snorkling, siden jeg hadde en fersk tattoering, lot jeg være å dykke resten av den dagen, selv om jeg hadde veldig lyst til å snorkle mer ;) men guttaboys fikk virkelig utnytte snorkleturen,

mens guttene dykket, satt jeg og beundret den flotte øya, fantastisk paradis :D

etter dennne snorklingen, ble vi satt av på øya Koh Talu hvor vi skulle innta lunsj, et flott buffet bord med dessert ventet oss, leskedrikk var inkl. med alkohol måtte kjøpes. og jeg da, er jeg er syden ja da er øl til lunsj selvskreven ;)

på øya hadde vi etter lunsj også snorklemuligheter, vi fikk høre at det var havskilpadder her, men det så vi ingenting til. jeg som gikk tur på stranden eller guttaboys som snorklet fikk ikke øye på de firebente skjønne dyrene.

noe uklart, men det beste bilde jeg fikk av snorkleturen min, det ser ikke ut som det var mange fisker her, men det var faktisk det, lite redde var de også da de svømte imellom oss mens vi beveget oss sakte bortover :)

Fiskene likte både frukt og kjeks, de spiste som gale da vi matet dem fra brygga, ikke like sultne da Tobias og Gabriel forsøkte å bade med dem :)

Men vi så masse annet, selv om jeg bare fikk den ene snorkleturen, var jeg i himmelriket, et fantastisk liv under havet, masse flotte fisker å se, jeg fikk heldigvis låne Tobias sitt kamera, men å ta bilder under vann er ikke lett, noe jeg fikk erfare.... så nå er jeg faktisk på jakt etter blinkskuddet under vann, gleder meg bare til neste gang vi reiser til Thailand, men da lenger sør, gjerne Krabi.

Hvilket paradis på jord... så utrolig fantastisk... I am really in love <3

Thailand i will see you again :D

Butterfly as coverup

Jeg har i mange år gått rundt med en tattoering som har plaget meg, jeg følte meg ikke vel lenger, selv om mange kommenterte at den var tøff og kul. Det var rett og slett ikke meg lenger.

På skuldra bar jeg denne babydjevelen, og som 14 åring så jeg denne første gang, men jeg var rundt 25 når jeg tok den, altså som voksen og regne.

Da jeg traff min kjære for over 10 år siden, begynte livet å ta en annen vending, og for vært år som gikk, ble jeg mer og mer frustrert over bilde jeg bar på skuldra.
En ny tatoering i Norge var dyrt, så det var nokså utelukket med det første.

Frutrasjonen økte, hver gang jeg skulle i kirken eller andre kristne bedehus,  måtte jeg ta hensyn til å kle meg slik at tattoering ikke viste, kjole med stropper kunne jeg bare glemme, for ikke å snakke om følelsen jeg fikk over å bære tatoeringen. Jeg følte det som en skam, og greide ikke helt å vedkjenne meg den lenger, at alder også spiller inn er jo godt mulig.

Men igår besøkte jeg et tattoeringstudio her i Hua Hin, så på forskjellige motiver, har i flere år sett på blomster og sommerfugler, siden dette var en coverup måtte den skjule den gamle, ergo det måtte litt størrelse til, nå er man gjerne litt forsiktig med å tatoere i utlandet, men til prisen jeg fikk måtte jeg bare hoppe i det, tanken var at så lenge jeg blir kvitt djevelen så får det være godt nok.

Men idag da jeg hadde time klokken 1700, hadde de klar forskjellige motiver, og jeg valgte meg ut denne.

Tattoeringstudio var rent og stilfullt, tattoøren viste også at han brukte nye ubrukte nåler, så da var jeg trygg😀

Ang. Tatoeringen så hadde jeg  trodd at den ble mørkere, men den ble lys og flott, ikke antydning til den gamle,
Kjempegornøyd med jobben han gjorde, og på toppen av det hele fikk jeg ønske om 3d tatoo.

Kjempehappy er jeg, nå kan jeg endelig gå i hva jeg vil uten tanke på å måtte dekke meg til.

Konklusjon til alle som ønsker seg tatoering, vær forsiktig med hva du velger, livet ditt  kan være snudd på hodet om 10 år, du vet aldri hvilken retning livet tar.

Før og etter bildet - fantastisk jobb av en fantastisk kunstner 😀

Donfin beach & Monkey Island

Idag ville vi ta turen til Donfie beach, på bilde som sto ved drosjen var det palmer langt nedi vannkanten, så utrolig flott ut.. dit ville vi...

Hit var det vi ville, det vi fikk, var....

konlusjon, ikke stol på bildene.. men la det være sagt, stranda var helt grei, og vi satte oss ned og nøt synes av båter på stranda, bygget på sandslott, og hadde en deilig lunsj på en av strandrestaurantene, god service var det også, så ingen fare med å reise til denne stranda.

sammarbeid i sandslott bygging, idag hadde vi hver sin borg.

flott når båtene ligger på stranden slik, det blåste en del idag, og noe bølger, men det hindret oss ikke i å ta turen over til Monkey Island.
visste ikke helt hva vi hadde i vente, men ifølge en russer som Magne kom i prat med, så kunne man mate dem, så vi måtte ha med bananer.

klar til avgang til Apenes øy.

Kapteinen vår.

i land på Monkey Island, det var ingen tvil om at apene skjønte hva vi hadde med, denne karen her var nok den som fikk mest, han hoppet og var klart ivrigst i å få bananer, så det hersker liten tvil om at aper virkelig liker bananer ;)

Gabriel får mate en ape, det var denne som var ivrigst til å spise, av alle bananer vi hadde med så fikk nok denne karen mest,

Ivrige etter å spise bananer disse karene ;)

en apemamme med babyen på magen, så skjønne, men passet veldig på babyen sin.

Apene gikk ut i vannet for å få tak i bananer fra denne russiske gutten.

guttaboys foran en av apene, dette var en stor opplevelse for dem.

enda en mamme med baby, og denne gav klar beskjed om å holde avstand, her kom jeg nok litt for nærme, og ja etter bilde ble tatt reiste jeg meg og gikk en annen vei for å gi den fred.

Magne har posen med bananer og det så denne karen, han ville ha alt.

Dette var også en fantastisk opplevelse, men et tips som er viktig, har du planer om å besøke Monkey Island, så kutt opp bananene i biter, det gjorde ikke vi og de 15 bananene vi hadde med forsvant fortere enn svint. heldig for guttene var russerne gavemilde og gav dem litt bananer så de kunne gi til apene.

Enda en flott utflukt som ble tatt på sparket, og som jeg anbefaler på det varmeste ;)

Monkey Mountain - Hua Hin, Thailand

Monkey mountain ser vi fra leiligheten vår, og i flere dager har jeg sett opp mot det og gledet meg til å ta turen dit.

Oppe på toppen, vi kjørte opp med taxi, og den stakkars bilen kjørte det den kunne hale og dra oppover, men opp kom vi til slutt ;)

Utsikt fra toppen av "tempelet"

Monkey mountain var min utflukt idag, og det er noe av det mest fantastiske og spektakulære jeg har vært med på, å gå i en dyrepark å se apekatter er koselig det, men å vandre blandt hundrevis av apekatter som springer rundt deg, slåss, leker og koser var helt utrolig. jeg har problemer med å velge bilder i dette innlegge så det blir nok litt apekatter å se ;) de var så herlige, og så heldige vi var å se en nydelig liten nyfødt liten ape, som ble passet godt på av mor.

en av de første apekattene vi fikk øye på, ble et øyeblikk litt skuffet over at vi hadde kjørt forbi alle apekattene og trodde ikke vi skulle se noe mer til dem, men der tok jeg sannelig feil gitt ;) bare følg med nedover så får du en del i den fantastiske opplevelsen vi hadde idag ;)

tempel er det selvsagt også på Monkey mountain, og munker som feiet, vasket, ja rett og slett hadde sitt dagelige liv, nå trodde jeg at munker var uten det meste av teknologi, men jammen var det ikke en munk som satt i skyggen av et tre og fulgte med på mobilen sin :)

først trodde jeg munken satt og ba, eller mediterte, men det var helt til jeg så mobilen i hånden hans. hadde vært et vakkert bilde uten vannflasken og mobil da, men så lever de vel nokså likt oss, avhenig av teknologiske remedier ;)

Se dette fantastiske mesterverket, jeg er så fasinert av Buddismen og dets levemåter, jeg hadde veldig lyst å gå opp til denne statuen, men man måtte ta skoene av seg, noe min kjære frarådet meg da det overalt var fullt av apeskit, så jeg måtte nøye meg med å fotografere fra avstand.

fantastiske skulpturer av buddha og drager, er helt utrolig.

jeg gikk glipp av en av statuene da vi bare hadde 1 time til rådighet, men om jeg føler for det kan jeg nok spasere langs stranden en dag om jeg får mulighet til å få bilde av den spektakulære høye buddhastatuen som rager høyt mot fjellet.

har du sett noe så vakkert, denne drageskulpturen hadde jeg veldig lyst til å fotografere så jeg fikk sjøen i bakgrunnen, men det var de skoa da, og den ape skiten som lå overalt :p

jeg spurte Magne, tror du jeg kan fotografere når de ber, ja det må du spørre om.. hallo kan jo ikke spørre når de ber jo, tenker jeg..."jammen hvis jeg gjør det diskret da"... "ja diskret da svarte han"... så tok jeg et par bilder... hvorpå han repliserte...det var ikke diskret...ups... men et fint bilde fikk jeg iallfall..... tror de er vant med det jeg ;) er jo turister der hele tiden, og de lever vel godt på dem vil jeg tro, donerte litt til dem også gjorde vi, så da er det vel ok ?.....eller ???

en sliten ape i varmen, trøtt etter alle turistene kanskje ;)

se på alle disse apene, guttene helt i bakgrunnen og studere dem, så utrolig heldige vi var som fikk oppleve dette.

guttaboys med apene i bakgrunnen ;) godt fornøyd med dagens opplevelser ;)

En av apene med buddha statuene, tror de er rimelig vandt til å bli fotografert.

har du sett noe så nydelig ;) ikke gamle karen denne her, men den ble godt passet på av både mor og far, far kom og satte seg rett foran oss, for å demonstrere at her trengte vi ikke finne på noe tull. så herlig å se personligheten tll disse små knøttene.

Se denne karen da, har du sett en skjønnere ape med måten han sitter på, han var så herlige :)

var man rolig kunne man komme nokså nærme disse flotte apene, og da fikk man flottere bilder :)

litt kos i trestammen, noe trette kanskje :)

Denne sjarmøren klatret fort opp på statuen og satte seg tilrette for fotografen, men de ble fort utålmodige, så det måtte knipses fort ;)

Godt å slappe av litt etter solnedgang....

Et fantastisk skue, og dette er ikke alle apekattene... de var overalt, foran bak, på sidene og ja over alt på fjellet.

En munk på veien var ikke et uvanlig skue her oppe.

Monkey mountain anbefaler jeg på det sterkeste, det er noe av det mest fantastiske jeg har vært med på, så er du i Hua Hin, eller i nærheten og har lyst på en utflukt, så er dette plassen, område bar preg av å være gammelt, slitt og skulpturer var noen plasser knust eller knukket, men det var ekte, og det var det som gjorde det så fantastisk, en ekte opplevelse selv om fjellet er et øynet turistmål.

Vananava - vannpark Hua Hin Thailand

Hva gjør man ikke for de søte små når man er på ferie, et av guttenes høydepunkt for thailand var nettopp vannland, og det lå like i nærheten av der vi bor.

Et pengeløs vannland, armbåndene vi fikk kunne du laste inn med penger og det betalte du med overalt, veldig praktisk og greit når man skal rundt i bassengene og slipper å tenke på lommeboken.

i 5 timer koste de seg glugg ihjel med vannrutsjebaner, surfing og strand. mens mor fulgte tålmodig med, var far med guttakrutt rundt i rutsjebaner.

Surfingen var nok mest populær, og her tilbringte de mye tid, begge ble rimelig gode i surfing tilslutt.

Tobias i aksjon, det var nok vanskelig til å begynne med, men men fantastiske instruktører som hjalp greide de til slutt alle kunster om å senke, heve og vri på brette så de kunne svinge, snu og komme seg opp og ned av surfebanen.

Tobias får hjelp av den ene instruktøren, og han fulgte villig med for å lære mest mulig, all honnør til disse tre instruktørene de gjorde en helt fantastisk jobb, og guttene fikk jo samtidig litt engelsk praktisert ;) da er mor fornøyd ;)

Her får Gabriel hjelp fra instruktøren, og han også fikk god teknikk etter hjelpen der, kan rett og slett ikke skryte nok av disse guttane som jobber med dette ;)

Det var nok av rutsjebaner, og guttene hadde nok å velge mellom, og heldigvis var det lite folk akkurat denne dagen, så køene gikk fort unna, var ikke mer enn de hadde løpt opp trappa, så kom de ned igjen,

Magesuget var det også, men denne turte ingen av dem, det vil vel si av vi voksne holdt litt igjen, den kan tross alt være litt farlig, iallfall ifølge mor ;)

til de minste barna, og mellomste fantes det også kjekt vannland, rain fortress, guttene fant nå litt glede her også, så det skal være sagt ;) for de helt minste var det en liten en på siden av denne, jeg tok ikke bilde av den, da jeg ikke har barn i den alderen som trenger babybasseng, men for familier som vurdere og ta turen hit, så vet de om det. Sitte plasser var det også overalt, og siden det var lite folk, var det bare å velge og vrake, det fantes sitte plasser til de fleste bassengene.

Vi kjøpte dagspass, hvor det var mat og drikke inkludert, det anbefales ikke, vi kunne bare velge mellom to retter på den ene plassen, men ingen fortalte oss at vi kunne velge flere retter på siden, vi ga 600 baht ekstra for dagspass, og da anbefaler vi kjøp dere inn og fyll på armbåndet, og kjøp det dere har lyst på. var tull og vas med maten vi fikk. ( det kommer av at vi ikke er så veldig begeistret for nudlene som serveres her. )

denne sklien var det egentlig 12 års grense, men vår kjære sønn ble fortalt av vakten at han måtte si at han var 12 år, da gikk det greit ;) og han synes den var fantastisk kjekke ;)

guttakrutt i full fart, men smil rundt munnen :)

og far etter ;) guttaboys koser seg gløgg ihjel ;)

og far på vei ned i sklia :)

bassengbar er det også, og det var nok en fornøyelse for voksen som var her alene ;)

Guttakrutt og far på tur igjen ;)

Badeland hadde egen badestrand, her fikk vi oss litt forfriskninger mens gutta badet, måtte til slutt tvinge i dem vann, for å holde de hydrert ;)

flott basseng ved stranda for små og litt større, bassenge hadde også bølgeintervall, noe som guttene likte godt :)

fiskene våre :)

en klatrepark var kjekt for guttaboys...

at mor gikk på siden og ropte se på meg, smil, hallo hvor er du, som om ungane skulle være 2 og 4 istedefor 9 og 11, ja det er så, men så liker jeg når de smiler til kamera, men jeg var sikkert ikke førstevalget når de holdt på med dette...

Gabriel i sitt ess, han måtte tilbake helt på slutten for å ta den en gang til, og jammen fikk jeg ikke et smil :)

En fantastisk dag for guttane, jeg for min del var rimelig lei etter 5 timer i parken, og kunne ikke komme meg fort nok tilbake til leiligheten for å legge igjen saker og ting, finne speilrefleks og opp på monkey mountain. men det følger i neste innlegg ;)