Hua Hin Beach og Nattmarked

Vi ville prøve en annen strand idag, og tok derfor drosje til Hua Hin beach, her fikk vi en koslig drosjesjåfør som villig fortalte om attraksjoner, viste hvor nattmarkedet lå og fortalte at han kunne hjelpe oss med snorkletur, han ville undersøke været så vi ville få en fin tur.

Vel fremme på stranda fikk jeg endelig mine palmetrær, solstoler satt opp i en fin rekke, og vi hukket tak i 4 senger. her kostet det da 4 ganger så mye enn der vi var dagen før. men mor synes det ble veldig sydenaktig akkurat slik hun ønsket, det var egentlig helt til hun følte at hun var i Tyrkia igjen, masse mas fra selgere, og vi satt i bunn og grunn som sild i tønne, vi hadde valgt 4 stoler som sto ytterst mot sjøen, så snart tidevannet trakk seg tilbake satte de opp fler og fler solstoler, til slutt satt vi egentlig nokså midt i klynga, så det ble ikke så kjekt alikevel, missforstå meg rett nå, vi hadde en super dag på stranda, men fant ut at stranda vi var på dagen i forveien var mye bedre, så dit ville vi tilbake, men kjekt å ha prøvd forskjellige strender.

Hua hin beach, tett i tett med solsenger, et lite stykke bortforbi kunne man ligge litt mer ifred, men da uten solseng.

her fikk man iallfall palmer på stranda, men de veide definitivt ikke opp for maset og trengselen man følte man satt i. kanskje en smule kresen jeg !!!

men manikyr og pedikyr benyttet jeg meg av ;) hvor deilig er ikke det da mens man steiker flesket :P

litt mer steiner på denne stranden og det var også advarsel om at det var fiskeskjell på de som kan kunne kutte seg på, noe Magne fikk erfare, men så lenge man visste om det var det ikke noe proble, med mindre man har små barn som liker å klatre på dem, da bør man være litt føre var.

Hua Hin beach 2017

På kvelden tok vi selvsagt turen til nattmarkedet, og vi har jo innsett av vi bor et stykke utforbi #kjernen" av selve hua hin by", men desto kosligere var det å få litt liv å røre når vi beveget oss rundt.

Hua HIn nattmarked....

Far og gabriel handler kule t skjorter :)

masse folk, tidvis litt vanskelig å komme frem, men med mor som fører og far som sørger at alle blir med, så kommer vi oss frem, ifølge far er jeg visstnok litt frekke når det gjelder folkemengder, og ja, jeg kan være nokså tøffe når jeg vil en plass :p men er høffelig og smilende om jeg skulle dulte borti uten å mene da selvsagt ;)

jepp, kule t skjort mor kunne hatt for 20 år siden :D

litt innendørs også, og her var det jo stilt og rolig akkurat i dette øyeblikket ;)

mye å se på, og mye å handle, må nok en tur til dit ja ;)

juks og fanteri i mange fasonger ;) men souvenirer må vi ha ;)

flotte souvenirer og jeg går fullstendig i tenkeboksen over hvilken souvenir jeg vil ha med hjem og som faktisk kan passe i stuen, det skulle da egentlig ikke være noe problem da jeg allerede har elefanter og buddha stående i stuen... et bilde på veggen, en maske, en elefant, ohh det er jo så mye å velge mellom :)

capser av bokser, pretty cool, men kommer ikke på mitt hodet :D

klargjøring av mat i alle fasonger og farger, mye sjømat ble tilberedt her på markedet.

det grilles og steikes overalt.

rett før jeg fikk tatt dette bildet sto flammene tilværs, fikk desverre ikke med meg det, og kunne vel ikke spørre om han kunne gjøre det igjen :D

sjømat i alle fasonger, guttene kunne fortelle at skalldyret til høyre faktisk er laget som en av Pokemonfigurene.

Kabuto pokemon i real life ;)

mye kan oppleves på markedet, og er du ute etter fake produkter ja så er dette plassen ;)

Guttene oppdager sukkerspinnmaskin, ja da er det bare å stoppe, og denne gangen rosa, hvor kult var ikke det da ;)

to gutter er meget fornøyd med kveldens siste kjøp før vi satte nesen hjemover ;)

drosjen hjem kjørte fort, å ta bilde ble en real utfordring, måtte jo bare filme galskapen, men la det være sagt, det var lite trafikk på veiene ;) så det var vel det som gjorde at sjåføren kunne gi bånn hyler ;)

forsøk på bilde i drosjen på vei hjem.... oi oi oi det gikk fort gitt :)

video:MVI_4808

Nå koser vi oss bare ;)

Dagen startet med at vi måtte komme oss avgårde for å få kjøpt litt småting til stranda, småting er vel ikke guttene helt enig i, surfebrett er svært viktig i en 9 og 11 årings liv, frokost hadde vi på veien og det var helt fantastisk, nå blir jeg litt på lotten for det var slettes ikke thai mat vi fant, men det kosligste lille tyske bakeri som serverte herlig frokost, og igjen så var det ikke tysk frokost jeg hadde, men engelsk :D haha, jeg hadde tradisjonel engelsk frokost, og etter å ha kjent disse hjemlige smakene, så fant jeg ut av Det amerikanske baconet vi kjøper i Korea slett ikke er godt i forhold til det europeiske :)  herlig frokost var det nå uansett og guttene som fikk hvert sitt rundstykke med syltetøy, ville gå her hver eneste dag, bare så synd at vi må ta tuk tuk en lite stykke for å komme der, lå rett i nærheten av senteret vi var på.

har du sett noe så deilig da, alt smakte himmelsk, ja utenom soppen da er ikke fan av hermetisk sopp.
Dette ble servert med 3 skiver, smør og syltetøy på siden

Etter frokost bar det til senteret og få tak i det vi skulle, og så bar det avgårde til stranda.

Det sies at alle gode ting er 3, og jeg blir vel egentlig mer på lotten nå enn frustrert ;)

Myresort har en service hvor de kjører oss til stranda...og den benyttet vi oss av, vi ville til stranda... eh det var iallfall det vi trodde var strand, men det var bygget som store murer i trappetrinn ned mot sjøen, strandlekene kunne ikke bli brukt her, og ingen ledige solsenger heller for den sags skyld, da gikk vi tilbake, hukket en taxi og kom oss avgårde til en virkelig strand :)

Dette bildet er hentet fra bildene fra My Resort Hua Hin, det jeg har trodd hele tiden var at det var strand her, Ok ja det er min egen feil, men hallo da, av alle bilder jeg har sett av Thailand, så har det vært strand, nedenfor her var det kun murtrapp som førte rett ned i vannet, ingen sand i det hele tatt, og forøvrig var det ikke satt opp slike solsenger og parasoller som på bildet. men andre typer benker, så greie nok ut de, men dette var ikke noe for oss..

5 minutter i en drosje  og vi kom oss til en flott strand, her var det langgrundt, gøye surfebølger for guttene, ja rett og slett fantastisk ;)

her koste vi oss max, av de 4 timene vi var der så var guttene kanskje oppe av vannet 30 min. det var bading og surfing på høgt plan.

Dette er hva jeg forventer av Thailand, mulig jeg er storforlangene, men ok det er bare meg ;)

stranden vi kom på var flotte, savnet gjerne palmetrærne jeg da, men det var flott uten også ;) vi fikk leid solsenger til alle, bord og parasoll for lite og ingenting, og satt og stekte oss i sola mens guttene badet og surfet på bølgene. 100 meter unna, hadde de en cafe og et lite marked hvor vi fikk kjøpt oss "streetfood"
kunne jo rett og slett ikke bli bede.

Guttene storfornøyde med surfebrett og masse bading, her var de begge i sitt ess.

På stranden var det også slike små koslige krabber, jeg satt og studerte dem rett som det var, redde små kryp som stakk avgårde i hullet sitt med en gang det kom en bevegelse i nærheten, og når de kom opp jobbet de som små arbeidsmaur,

kanskje ikke lett og få øye på, men den største av de kunne ikke være mer enn 1 cm over skallet,  så søte og små :)

Og her har vi en tøffing som ikke flyktet da jeg hadde sittet med kameraet borti 1 min for ikke å skremme den bort, for å ta bildet. hullet hans er rett på siden.

tiggende løshunder følger vel med overalt, disse sto pent på siden av "naboene" våre på stranda, og jammen fikk de ikke litt godsaker også. Dette er forøvrig den  ene type hund som blir spist i Korea, Kina og Vietnam , men etter som jeg har forstått så er ikke hund menneskemat i Thailand.
Om du nå lurer på om jeg har spist hund, siden jeg har en matblogg, så er svaret nei, ikke ennå, Om jeg kommer til å gjøre det, er lite sannsynlig.

Selvsagt følger det sandslott med når vi er på stranda, her var sanden fin og jobbe med så det gikk riktig godt ann å bygge litt, helt til ungane ble lei å ville bade heller :)

Radarparet - gode kompiser og disse bassene har funnet mye glede i hverandre, 1 av mange positive ting som vi har opplevd etter at vi har flyttet til Korea.

Det er Lunar i Asia, Kinesisk nyttår, og det ser vi flere plasser, gode tilbud pga Chinese New year. Her holdt de på å klargjøre for et show da vi på kvelden gikk på det ene senteret for å shoppe litt, noen ting må du bare være sikker på at du får kvalitet på, som sko. Vi hadde vært her tidligere på morningen, da vi måtte ha litt småtteri før stranda.

Og de flotte guttane mine da ;) måtte jo ha et bilde av 3 av de viktigste personene i livet mitt ;), og selvsagt med en bakgrunn jeg kunne huske, for når kreativietet min slår til så må jeg jo huske ting jeg har sett :D disse gullstjernene bak er hilsner, men så flott da, hele inngangen var fylt som en mur med disse, og det var så flott.

Her ser du den ene siden av hilsner, synes det bare var så utrolig flott, og så enkelt.... igjen får man bekreftet at det enkle ofte er det beste ;)

Nå har vi en ny dag foran oss her i Thailand, idag har vi tenkt å spasere ned til stranda,  ( mot monkey mountain ) så får vi satse på at det ikke er så altfor langt å gå :)  Stay tuned..........

Det måtte jo være for godt til å være sant!

Etter 3,5 timers reise med drosje fra Bankok til Huan hin, ivrige etter å komme på hotellet å bade, var vi så spente på fortsettelsen av de fantastiske inntrykkene vi hadde fått.

Vel fremme, og problemene begynte, slitne etter drosjeturen, ut i over 30 gr.
Magne skulle ringe kontakten til leiligheten, da streiket hans telefon 😣 inn på det vi trodde var resepsjon tok vi kontakt, de visste lite og ingenting, så fikk vi beskjed om å vente litt.
En liten dopause rakk vi før vi ble henvist til en po***** bobil, der var det et salgskontor 😲. Der visste de heller ikke noe, Magne fikk forklart at han ikke fikk ringe med sin mobil, og da ble de endelig behjelpelig med en av sine mobiler...joda da fikk vi iallfall nøkkelkort. Men betaling var kun kontant, dette hadde jeg forøvrig nevnt for Magne tidligere, men i stresset med hverdag og jobb glemte vi selvsagt å sjekke opp i dette.Vi ble da etterhvert henvist opp til leiligheten, og skuffelsen ble stor da det var utsikt til parkeringsplassen, ,  fasan jeg mente bestemt det hadde stått at vi hadde utsikt til bassenget.... en securitasmann fikk i oppgave å få koffertene våre i leiligheten, han kom med dem og forsvant, der sto vi som spørsmålstegn, hvor var wifi koden?
Med for lite kontanter til å betale oppholde var det ut å finne minibank, slitne, sultne og rimelig trøtte bar det avgårde...

Vi måtte få oss mat først, vi fant en koslig plass og fikk stilt sulten og humøret steg...

Jeg bestilte meg en fantastisk cæsar salat og guttene thaimix og atskillig mer fornøyd med tilværelsen satte vi avgårde for å finne en minibank.

Det tok ikke lange tiden før vi fant ( at vi måtte innom 3 stk før vi fant en brukende, hører jo også med til historien, men så er jo alle gode ting 3 😁

Vel fremme ved leilighetene igjen, fikk vi betalt og endelig kunne badeferien begynne.

Bassengene var jo absolutt fantastiske, og la nå det være sagt, det var leilighetene også, til tross for litt startproblemer, så var vi tross alt fornøyd med plassen vi skal bo.

Flott bassengområde

Og guttene blir jo aldri for små til lekeplassen  ved bassenget 😊

Nå skal vi ut å utforske markedet og område rundt her vi bor...
Imorgen blir det stranda, så endelig kan vi lene oss godt tilbake å nyte smilens land.

Stay tuned.....

Air port hotellet Bankok

Jeg er alltid spent på frokostene på hotell vi besøker, noen er bra, noen dårlige og noen fantastiske, og dette var fantastisk.

Etter en etterlengtet og god natt søvn på et av Airport hotellene i Bankok, var vi klar for frokost.

Her var det alt hva hjerte begjærer, går du på lavkarbo, spiser sundt generelt eller rett og slett ønsker en fet frokost med alt...ja da er dette plassen.

Buffeter med varme retter, salater, frukt, egg, eggerøre, bacon, nudler, pølser, arme riddere,  ja jeg tror rett og slett de hadde alt. Og fantastisk smak på alt.

Selv om det ikke ser sånn ut på bildene er nok dette et populært hotell for 1 overnatting til videre reise,  det var masse folk som reiste videre nå på morningen.

Hotellet hadde også badebasseng, ikke så stort da, men absolutt helt greit viss man har tid til en dukkert i varmen før videre reise.

Men alt var ikke rosenrødt, rommene bar preg av å være gamle, men for 1 natt er det helt greit. Dusjen frister ikke særlig da fugene var svarte innimellom, men det hindret oss ikke å ta oss en forfriskende dusj etter en natts reise ☺

Betjeningen derimot er fantastiske og utrolig behjelpelige, smilende og imøtekommende.

Jeg kan absolutt anbefale hotellet om du skal videre på reise.

Sinsuvarn airport hotell i Bankok.

Nå er vi rett og slett på litt vent, det er ennå 90 min til vi blir hentet, så tiden tilbringes med litt internett i rolige omgivelser på hotellet.

På vei

En 5 timers flygetur står foran oss, kanskje ikke den mest beleilige tiden, men ønsket om å dra bort på ferie, og til Thailand som vi ofte har snakket om og drømt om.

Da var det bare å hive seg rundt og reise når man måtte, flyet gikk 20:30 og ville lande 00:05 thailand tid, men som vi var vant med var klokken for oss 02:05.

Jeg og Bia klare til avgang

Gabriel og far klare........

Flyturen gikk greit, og jeg fikk endelig se Bridget Jones baby, om noen lurte på hvorfor dama i grønn jakke lo så hun grein til tider, ja det spiller da ingen rolle, de kjenner jo ikke meg 😂

Litt snacks må til og overaskelsen var stor da vi så posen med cips...
Cipsposen kaller vi koreansk Maarud, for den smaker helt likt 😄

Nå er vi vel plassert på hotellet i Bankok, her skal vi få oss en god natt søvn og frokost, før vi blir hentet imorgen 😄

Off to thailand

Da satt vi på flyplassen i Korea, klar for avgang til varmere strøk:)

Thailand nærmere bestemt Hua Hin, der skal vi bade, kose oss og selvsagt må mor besøke alle serverdigeter, iallfall så mange som mulig....

30 gr. venter oss og vi gleder oss ☺

Gamcheon Culture Village

Siste turistattraksjon vi fikk med oss på Lørdag var Gamcheon culture village,

Gamcheon culture village er en landsby, dannet av hus som er bygget i trappestil plassert på foten av et fjell. Mange av smugene her skjærer seg gjennom et spennende felleskap hvor folk bor, og innbyggere dekorerer med veggmalerier, veggpynt og skulpturer. Fantastisk å gå gjennom gatene her. Du kunne også få leie tradisjonelle hanbok eller skoleuniform mens du gikk gjennom i gatene.

Jeg kjøpte meg også et kart, der var det visse punkter man kunne få det stemplet, og et par av plassene man fikk postkort. jeg fikk stemplet 1 plass, men kjøpte det i utgangspuntket for souveniren sin del.

fantastiske skulpturer på toppen av huset her....

nærbildet av skulpturene

Og så må vi jo forevige oss selv også, her på taket på et av husene og men landsbyen i bakgrunnen.

små fargerike skilter satt opp som en fisk på den ene murveggen.

små skilter på en fantastisk flott veggmaleri, var så heldig å knipse akkurat da en koreansk jente kom i hanbok, og som vi ellers er vant med dagens ungdom, så er det joggesko under den flotte nasjonaldrakten ;)

utrolig flott veggmaleri, jeg er stum av beundring over alt det flotte koreanerer lager av kunsk og skulpturer :)

kjempekule blomsterpotter :)

masse små detaljer på veggene...

hus i alle størrelser og varianter, plassert på en av veggene på huset, fantastisk og for en idè ;)

flotte fargerike hus, denne landsbyen stenger klokken 1800 hver dag, da skal beboerne få lov til å få litt fred ;)

fantastiske malte vegge, bare å komme med slike ideèr er jo utrolig i seg selv, og få gjennomført det er jo uten tvil helt utrolig.

man må rett og slett studere hver krinkel og krok i denne spesielle landsbyen.

barbiedukker plassert på en vegg, dette skulle være som det står på veggen mini museum :) dette var stengt da vi gikk forbi, men alikevel praktfullt å se på at som var på utsiden på veggen.

hver enkelt ting er jo så lite, men sammen skaper det jo kunst ;)

små dukkemenn som var plassert på taket, disse sto langs hele taket sammen med en enkelt jentedukke innimellom

Her sto koreanere i meterlange køer for å ta bilde med seg selv og sitte mellom disse figurene.. køen gikk langt ned i gata, det var rimelig spesielt å se hvor viktig det var for dem :)

køen tatt ca 10-12 meter ned i gata, og køen var faktisk lenger :)

flotte bilder malt på trappeoppganger

Massevis av hilsner på et av takene .

måtte jo bare benytte sjansen til å ta bilde av dette koreanske paret som var så flotte i hver sin hanbok ;) et flott plagg, og kan nok sammenliknes med vår bunad, men koreanere bruker sin drakt atskillig oftere enn vi bruker bunad, er ikke uvanlig å stå i matvarebutikken og reklamere for varer i sin Hanbok ;)

Lørdagen var helt fantastisk, på kvelden før vi satte nesen mot Geoje, spiste vi på en fantastisk grill restaurant, dette ble ikke dokumentert, da jeg føler jeg har blogget nok om Koreanske grillplasser, prinsippet er det samme, man griller på bordet, og apropos det, vi har kjøpt oss vår egen grill, slik av vi kan invitere venner på koreansk grillaften i campingvogna, gjett om jeg gleder meg til å spise med de beste, en varm sommerdag på det blide Sørland :)

Men denne uken er det tilbake i normalen, skole og jobb, før vi på fredag setter nesen mot varmere strøk, da tar vi en tur til Thailand, nærmere bestemt Hua Hin, så da blir det nok litt blogging derfra også :)

stay tuned.....

Busan Tower

Et at turistattraksjonene jeg hadde som mål og oppleve mens jeg var i Korea var Fiskemarkedet og Busan Tower, Og dette fikk jeg også oppleve på Lørdag. Det var mye folk som skulle opp i tårnet, men opp skulle jeg om jeg så måtte ha tatt trappene ;)

Busan tower raker 120 meter opp i luften.

appropos trapper, Koreanere tar ikke trapper om det er rulletrapp eller heis, da vi flyttet rett før jul, fikk jeg spørsmål fra Jack, hvorfor jeg ikke tok heisen, fortalte da kort om hva som anbefales i Norge med 10 000 skritt og at det er mer helsevennlig å ta trapper enn heiser... hvorpå han repliserte som alltid " Oh Leally " :)

men tibake til Busan Tower, når man kjører rundt i Busan, så ser man jo selvsagt at byen er stor, men man mister oversikten over hvor stor den egentlig er, da vi kom opp i tårnet fikk jeg en ny aha opplevelse... det var gigantisk.... det skal jo tross alt være plass til en del millioner mennesker ;)

Vel oppe i tårnet fikk jeg en følelse av å gå på skyer, nå har jeg skikkelig høydeskrekk, men jeg har sagt at jeg ikke skal la redselen stoppe meg for ting jeg har lyst til å oppleve... så da hopper vi i det ;) og jeg angrer ikke ;)

Dette er bare fra det ene vinduet i tårnet... man har virkelig ikke lyst å miste sine søte små ut av syne her.... noe jeg gjentatte ganger får mareritt om :/

Mine søte små som beundrer utsikten fra Busan Tower

Tobias med selfiestanga og Gabriel med utsiktskikkerten... storkoste seg disse gutta.

god utsikt over alt fra Busan Tower. har du sjansen til å ta turen hit... da anbefales turen opp i tårnet på det sterkeste

jeg og Bia i tårnet ;)

Jeg og far foran Busan Tower ;) ( ikke helt stø med den selfiestanga,,, men øvelse gjør mester ;)

Jeg og guttakrutt foran tårnet ;)... ut på tur aldri sur ;)

Tobias foran dragen, denne sto foran selve Busan Tower  i all sin prakt.

Enda en kjekke opplevese som vi ble tatt med på, siste begivenhet denne dagen var culture village og den var også kjempekjekk å ha opplevd, men den kommer i neste innlegg...

Stay tuned ;)

Jagalchi fiskemarked - Største i Sør Korea

På Lørdag var vi en tur i Busan, og dagen var så innholdsrik at det må deles opp i flere blogginnlegg.

Første start på dagen var Jagalschi fiskemarked, dette er noe av det mest fantastsike jeg har sett, Nå er dette det største i Korea, og jeg kan ikke forestille meg hvordan verdens største er. ( tokyo )

I Busan, var det hundrevis av meter i lengde og bredde, at så mye fisk, skalldyr, og sjømat kan konsumeres høres for meg helt villt ut, det må jo være masse svinn, men med tanke på at byen har 5,5 mill innbyggere ,og mye av menyen er fisk.. ja da går det vel unna....

Det kule med fiskemarkedet, var at man velger ut maten man vil spise, så går man opp i restauranten og får den tilberedt der, helt utrolig følelse, og ganske gøy å ha opplevd ;)

Fiskemarkedet sett fra kaien.

det er tørket fisk over alt, hengt opp etter stolper, på bakken, på provosoriske stativ, ja over alt finner man fisk.

tørket fisk ferdig i poser og sekker,  spis og vær glad ;)

Endelig på markedet.

dette er bare en liten del av fiskemarkedet, det var 3 slike ganger, og dette var bare den ene siden, om jeg hadde snudd meg hadde det vært like mye andre veien.

Tigerreker, større en hånden min, det var denne type reke jeg ville ha, valgte ikke riktig så stor, men det var ikke langt unna, denne reka her kostet ca 80 kr.

disse berømmelige penisfiskene, disse spises rå, og om du lurer på hvordan de ser ut, ja da kan youtube hjelpe deg, der finner du flere som har prøvd seg på denne fisken ;) jeg derimot er litt for glad i norsk sjømat :)

her bæres det på hodet i ekte asiatisk stil.

en ål har stukket av fra karet sitt, vi prøvde å si fra, men enten skjønte de ikke bæret av hva som ble sagt, eller så brydde de seg ikke :)

valgets kval.... meter på meter med all slags sjømat

Disse synes jeg var ekstra fine da, så jeg kunne tatt de bare for pyntens skyld :)

Ål i tønne.... eller i kar her da,

man skulle nesten tro at det ville lukte på en slik plass som dette, men faktisk så var det ikke værre enn å  fersk fisk, noe liknende som fiskehavner i Norge.. nå synes jeg det lukter godt da :) som ekte fiskerdatter jeg er, har jeg vokst opp med fisk og fiskehavner ;)

et ektepar som jobber sammen på fiskemarkedet, nå er det stor sett kvinner som styrer butikken, det er de som sitter og rensker, selger og ordner. da vi skulle kjøpe varene var det mannen som svarte først på pris, men konen viftet vekk det han sa og fortalte oss enkeltpris, hun var kanskje mer vant med tursister enn mannen ,)

Blekkspruter, jeg har bare smakt på en type blekksprut her nede og det er squid, om den var rå eller ikke fikk jeg aldri noe svar på, men det er helt greit, fiskemat smaker generelt lite hvis man ikke salter eller krydrer, og jeg for min egen del elsker fiskekrydder, så fiske her nede i Korea gir meg svært lite med mindre jeg lager den selv.

skrelling og rensing av fisk og skalldyr foregår av begge parter, men det var mesteparten av kvinner på markedet.

har du sett noe så gigantisk ?`

Magne forhører seg om priser, og handler.

vel plassert på ekte koreansk style, her er maten blitt overelvert kokkene, og vi venter på tilberedelsen ;)

kamskjell og scampi....smakte veldig likt som hjemme, men som den kresne personen jeg er når det gjelder sjømat, så holder jeg uten tvil en knapp på den norske typen :)

kafeene var akkurat som markedet, flere forskjellige som driver cafe her,

ved vel inntatt måltid som vi uten tvil ble mette av, så var det å ta turen på fiskemarkedet utendørs, og det var enormt svært dette også..

Mye folk, og utrolige mengder fisk.....

blekkspruter i alle størrelser, som regel er de levende i tanker eller kar...

og denne damen da som hilse så hjertlig når jeg tok bilde, måtte jo ha henne med avslutningsvis en fantastisk dag på fiskemarkedet, og tusen takk til Kjell Terje og Heidi som tok oss med. vi satte umåtelig pris på det ;)

Vi opplevde også Busan Tower og Gamcheon Culture village, men det kommer i senere innlegg ;)

stay tuned ;)

Underskriftskampanje - Vi vil kjøpe snåle grønnsaker

Bildet er hentet fra internett.

Som de fleste andre har dere sikkert fått med dere at det blir kastet mange tonn grønnsaker fordi de ser mindre ut, er rare, er gigantiske, har feil farge eller  fasong, og derfor skal ikke disse selges. Hvem som kom på dette idiotiske påfunnet i utgangspunktet, og med tanke på hvor mye mat som blir kastet i Norges land,  og resten av verden forøvrig, så må forandringer bli gjort.

Aftenposten hadde innslag om den vakre stygge maten første gang juli i 2014, først nå er det kommet et opprop hvor vi vil ha muligheten til å gjøre en forskjell.

bildet er hentet fra internett.

Les om prosjektet på Harvard University, fantastisk, og hvilken mulighet det hadde vært for flere land og hatt et slik tilbud i kampen mot diabetes, hjerteproblemer og underernæring.

Jeg oppfordrer alle mine lesere til å signere " vi vil kjøpe snåle grønnsaker" da dette er en viktig sak for samfunnet.

gå inn på lenken, og skriv under du også ;) La oss begynne å hjelpe bønder som kaster nesten halvparten av maten de dyrker, og ikke minst hjelpe samfunnet vi bor i.

bildet er hentet fra internett.

Skoletur på okpo museum

Siste skoledag før helga, guttene er vanskelige å motivere for tiden, å sitte med bøkene foran seg å skrive gir ingen mening når hodet er helt andre plasser.

Da er det bare 1 ting å gjøre, la skoledagen bli gøyere.
Da jeg i første time idag sa " etter denne timen med Krle, så tar vi bussen til Okpo og går på museum, er det ok?" Plutselig hadde jeg to skolelys som virkelig fulgte med i hinduismen.
Wow hadde de sittet sånn vær dag hadde skoledagene gått som en lek.

Bussen vår som hver dag kjører til og fra Okpo by, et kjærkomment tilbud når vi tar ting på sparket som idag.

På bussen og seler på, legg merke til de fantastisk "vakre" gardinene i bussen....fantastisk 😂

Miniatyr av signalstedene her på øya, fra gammalt ble disse brukt til å signslisere når fienden nærmet seg. Disse signalsteinene er plasser opp i fjellene, og den ene av den ligger på vei opp på det ene fjellet vi har vært på tidligere. Oknyebong. En barnehage var tilfeldigvis også på museum idag, så noe lyd og mylder måtte vi forvente oss ;)

Kart over dignalplassene på øya.

Dette var en ønskestein, om en dame ønsket å bli med barn, kunne dette ønske bli oppfylt om man strøk på steinen

Guttene foran ønskesteinen

Grav og menneskebein, slik det angivelig skulle være.

selv om kristendommen har majoritet i Sør Korea, så følger Buddhismen hakk i hæl, og Budddha, ja han finner vi over alt. Men Sjamanisme har også vært en stor del av Korea, og var landets opprinnelige religion.

Fiskeutstyr, i Korea så finnes det fisk og fiskere over alt, uansett hvor man går, så ramler man over akvarier, fiskeutstyr, fisk til tørking, både hengene og liggende,  og fiskeindustrien er selvsagt gammel i Sør Korea. Store deler av museumet inneholdt mye av fiske, og levesettet til koreanerne.

Guttene i tradisjonel koreansk drakt ;)

Og gjett hvor flertallet ville spise lunsj idag :(, jeg har i flere uker sagt at det er flertallet som bestemmer, den fikk jeg jo slengt rett i fleisen da jeg sa jeg ville på Quiznos å spise lunsj, Å nei du... "mamma det er flertallet som bestemmer, og vi vil på Mcdonald "... jaja, har man sagt det så har man sagt det....

Viktig med demokrati :P

La det være sagt, museumet inneholdt mye mer enn vist på bildene, det var 3 etasjer, og kanskje ikke det største museumet jeg har vært på, men guttene satte pris på en ny og annerledes skoledag, så da håper man de har lært litt koreansk historie.

Strikkegleder fra Norge

Det er vinter, mye tid tilbringes inne. Og hva er vel ikke bedre enn å kose seg med strikkepinner etter endt skoledag. Har bestilt mye garn fra ebay, og har vært kjempefornøyd, men det tar lang tid før det kommer, er jo ikke helt som det norske, men flotte produkter lell.

Så i forrige uke fikk jeg melding da, jungeltelegrafen hadde fått fart på seg og en melding tikket inn på mobilen.....

" hører rykter om at du vil ha tilsendt noe garn, kan ta med til deg jeg  hvis du bestiller det du vil ha"

Var jeg snar om å bestille da...jepp... det var jeg 😊

Og igår da, fikk jeg telefon fra Busan, står på posten og skal sende..trenger adr og telefonnr...gode greier...

Gjett hvem som fikk pakken idag 🤗 1 uke etter at jeg bestilte fra Norge, det kaller jeg service og gode handlinger..❤

Tusen takk til deg Heidi som gjorde dette for meg og tusen takk til Handlehuset i Skudeneshavn for fantastisk service.

Besøk i buddistisk tempel

Idag skulle vi besøke et tempel, heldig for oss eller dvs meg så var det rett før et "bønnemøte" . da vi kom inn i hallen, var det masser av folk og mye penger i sving, jeg antok at vi gjerne måtte betale oss inn, men en flott koreansk dame, vinket oss videre og fortalte at vi skulle ta heisen til 3 etasje ;), vi ante ikke hva vi hadde i vente, og nyskjerrigheten tok selvsagt overhånd for mor.

munken som messer mens han slår på en liten tromme, her var det masser av folk, alle satt på disse putene, og flere kom til, innimellom reiste det noen seg for å "buddha hilsen" jeg kunne ha sittet der mye mye lenger, men med 2 gutter som trodde vi gjorde noe aldeles galt, og som fra sidelinjen fortalte at jeg slettes ikke kunne ta bilder og filme inne i templet... så måtte jeg bøye meg for flertallet og vi forlot "møtet" Men bilder, jeg måtte jo ta det... hvordan kunne jeg ellers formidle dette fantastiske besøket.

Buddistiske tempel er jo bare lekre.. så fantastisk dekor over alt, her i take er hver eneste lille centimeter dekker av dekor.

Buddastatuene var også en syn uten like, og de var svære, nå satt vi helt bakerst i salen, og jeg skulle gitt mye for å gått frem til de for å ta bilder og fått posert guttene foran Buddha, men det våget jeg desverre ikke midt i møtet her.

video:video
Her er en liten snutt av "bønnemøte" i et buddistisk tempel i Korea. Dette templet ligger i Aju-Dong som ligger like utenfor Okpo-dong

Sko setter du selvsagt fra deg før du går inn i salen. og her var det meter på meter med skohyller.

templet sett fra utsiden. Fantastiske detaljer overalt på tempelet.

men foran elefantene fikk jeg posert guttene, og disse var jo bare lekre de også da ;)

Vaniljeboller til drillergutta i KCA

Hva gjør man ikke for en sjarmerende ung mann som kommer med norsk vaniljestang, og ydmykt ber om å få de beste vaniljeboller han har smakt 😊

Jo da tar man fatt i å lage en extra stor bolledeig så drillinggutta i kca- deutag, på Samsung heavy industri kan få seg vaniljeboller.

Og la det være sagt, disse vaniljebollene er verdens beste, vil du ha de ekstra søte ja da har du glasur og kokos på toppen

Da er det bare å glede seg for gutta, når de imorgen må jobbe litt helge extra, da smaker det nok godt med noe søtt til kaffen....

Bon apetitt gutter 😊

Oppskriften på bollene kan du selvsagt få

1 l h melk
350 gr. Smør
350 gr. Sukker
2 egg
100 gr. Gjær
3 ts kardemomme
2100 gr. Hvetemel

Smelt smøret og ha melken i, la det bli fingervarmt, bruker du tørrgjær kan væsken være opp mot 40 gr.

Ha væsken i bollen og tilsett alt bortsett fra melet, rør godt rundt til alt er løst opp.

Nå tillsetter du mel til deigen er glatt og smidig.

Vær obs på at disse bollene hever MASSE, så ha det i minnet når du lager bollene, store boller blir gedigne... men da er det vel ikke så farlig å bare spise 2 😁

Kos deg med gjærbaksten

Vaniljekrem lager du selv, eller du gjør som meg å kjøper enten ferdig eller halvfabrikat 😊

Okpo Great Victory Commemorative park

Fredag, vi har fri fra skole da, har heller 4 lange dager, og langhelg, så da er det ut på tur, Vi er mildt sagt drittlei leiligheten vår. Ikke bare har det vært jul, men når vi lå alle 4 med influensa i hele jula, ja da blir man lei av de 4 veggene man har rundt.

Guttene kjeder seg også, lengter hjem, og har lite og ingen ting å finne på. Vi skal fremdeles være her i 4 mnd til, så da må vi ta noen tak, komme oss ut litt, så blir det kjekkere å komme hjem også.

Så idag tok vi tak da, fant en park som ligger rett utforbi Okbo, og siden jeg ikke har kjørt annet enn fra leiligheten og til Lotte Mart som er senteret vi alltid handler på, er det kjærkomment at jeg får trent meg litt der også, med de galne koreanerne.

Ingen problem.. med alt av lyskryss så er det jo ikke vanskelig da..

Ser noe ulovelig ut å passerer, men vi fant nå en åpning :P

Denne roten har nok sett bedre dager ;) men flott var den der den lå... Tror forresten det er denne stranden som Pingvin festivalen skal gå av stabelen 14 Januar.
Det skal vi prøve å få med oss, masse galne koreanere som bader.... kanskje hoppe uti selv også ? ....for se :)

Fremdeles ved stranden, den hvite toppen er monumentet vi gikk opp til.

et noe mer behandlet bilde... men guuu så fint det ble :)

azublått hav her i korea, deilig dag var det også da 13 grader og lettskyet, ikke lett å vite hvilken jakke som passer best, og jeg kler meg alltid for mye.... typisk.

her snek vi oss inn, utsikt over DSME verftet, en plattform rett forut, og masse andre båter som nok var en skipskirkegård.

Hva som står her, har jeg ikke snøring på, men vi våget oss inn en liten tur da ;)

da fikk vi bedre utsikt til skipskirkegården ja, men sollyset ga heller dårlige bilder da de ble tatt i motlys.

I bakgrunnen sees hele DSME verftet.

Prøvde å få et fint bilde av innseilingen, men den sola ville ikke bak skyene gitt...... er sjeldent jeg klager på sol, men her setter vi pris på regnværsdagene ;)

Bildet tatt fra den høye føysa.

beina på plattformen

Utsiktstempel, De kan det koreanerene... eller asiaterne får vi vel si, for det finnes vel slike vakre bygninger både i Kina, Japan, Thailand, og andre asiatiske land.

utrolig flott, og detaljene er ubeskrivelig vakre.

Guttakrutt på utsiktstempelet.

Et lite miniatyr turtleship, disse skipene fasinerer meg, og som en koreanter fortalte meg, så var det lite de så når de seilte disse skipene.

et noe annet skip, kanskje ikke det beste i bølger med tanke på baugen her....

akter med roret.

Hvorfor det alltid er trapper opp til templer... ja det er ikke godt å si, men her var det mange, og guttene fikk øyeblikk assosiasjoner med Kung Fu Panda, der det visst også er trapper oppover...

inne i templet, nå var ikke dette noe stort tempel, men veldig kjekt å ha sett hvordan det ser ut.

hva som står på disse postene må man bare lure på, for koreansk kan ikke jeg, men kjekt å ha opplevd.

masse av skrift....regler kanskje ??

detaljer rundt skiltet er jo bare vakkert.

Noen av trappene opp.... en ting som er fint her i Korea, trappetrening får du definitivt nok av, og bakketrening.... du kan ta deg fader på at uansett hvor du skal, så innebærer det bakker eller trapper.

Uansett en fantastisk tur med guttaboys idag, og en herlig lunsj på Maccern var kjærkomment etter utflukten, da vi var så sultne at vi kunne spist en hest.... Nå gjenstår det å lage Vanlijeboller, da en kjekke kollega av Magne kom med Vanlijestang, og med et meget ydmykt ønske om vanlijeboller, for det var visst det beste han hadde smakt... jaja, da blir en så glad og gladelig baker noe boller med litt vanilje i ;)

Imorgen har vil planer om enda et tempel, så får vi se hvor vi havner ;)