Ombord i Turtleship -Tongyeong

Idag tok jeg og guttene turen til Tongyeong, der tok vi turen ombord på Turtleship, 4 store båter ligger fortøyd ved bryggen, og en liten sum og du kan komme ombord i alle 4. Turtleship/ skildpaddeskip eller Geobukseon ble brukt mot japanske pirater og invasjon mot korea, de ble brukt fra tidlig 1400- tallet til 1800 tallet.

Vi fant nå parkering etter mye om og men, så etter å ha fått satt ifra oss bilen, gikk vi langs fiskebryggen. Fiskebåtene lå på rekke og rad, og man så fort at nå var det tid for tørking av fisk.,

Fiskermenn som fikser på garna, mye fiskere som var rundt og jobbet.

garn på garn, metervis bort igjennom.

Så tørking av fisk da, viktig, begynner å lukte litt også nå når temperaturen stiger...

Og der har vi de 4 Turtleshipene...

Et stykke hadde vi å gå, så da måtte jo mor fotografere litt, og hver gang jeg ser fiskebåter, ja da tenker jeg på han gamlefar som sitter hjemme i Norge, og sikker lurer på hvordan de koreanske båtene er ;)

Spurte pent om jeg kunne ta bilde, og hun godkjente, tenkte gjerne at hun ville se inn i kameraet, men neida det har vi ikke tid til :P

guttene studerer fisken som ligger langs med kaia....

Denne karen sorterte fisken, i baljen lå det sprell levende flyndre, og her var det å sortere i rett dunk...

Endelig kom vi til skipene..

Inngangen, nokså utrolig, jeg hadde samme morning lest litt om Turtleskipene, og tenke seg til at de var mellom 50 og 70 mann i disse skipene samtidig, det er nokså utrolig, hvordan de skulle fordele plassen, for ikke å snakke om soving, spising, av disse 4 vi var ombord i var det kun 1 som hadde kokemuligheter, hvordan de løste det på de andre forblir et mysterie ennå...

guttaboys foran inngangen til det ene skipet,

ombord var det dukker som skulle gjøre det litt mer autentisk.

styrmannen, akter var det åpent rett ut, vet ikke helt om jeg hadde likt meg der under seilas .p

Kapteines lugar, rommene i skipene var ultrasmå, her snakker vi snaue 3-4 kvadrat.

oversikt over skipet under "skallet" 50-70 menn her, som skal ro, skyte kanoner.... jobbe generelt...jaja, liten plass hadde de iallfall.

kanonene står klar.

Og jammen traff vi ikke på en kjekkas her, måtte jo få et kyss på kinnet, hvorpå eldstemann repliserer... "lurer på hva pappa sier nå :D "

Klart man måtte prøve å sikte med våpene, det er tross alt gutter vi har med å gjøre her :D

Våpenlageret ombord...

Its time for some tea,

kanonlager.... disse rommene var plassert under dekk på skipet, her var det delt inn i forskjellige soner, eller lagringsplass om du vil.

disse rommene ble nok også brukt som oppholdsrom, og evnt soveplass.

Tobias og kapteinen på kapteines lugar.

en liten kikk ut av kanonluken.

jepp, soveplass, her er det litt lettere å se hvor stort et slikt avlukke var, og nå var vi nede under dekk på alle 4 skipene, og vi telte 4-6 slike avlukke, og da var et par av de allerede brukt opp til lagringsplass av mat eller våpen, man kan jo lure på om hvordan de løste dette med soving og spising, når de var mellom 50-70 mann på hver båt :o

lagringsplass til maten,

kokeplassen, var plassert rett ved matlagring som egentlig sier seg selv.

kannoner på rekke og rad.

her fikk vi bedre utsikt til akter. men vi hadde ikke lov å gå ut dit, kan falle over bord kan skjønne :)

Piggene på et av skipene, de er nokså kvasse, så å falle overende på et slikt skip, ja det må mildt sagt gjøre veldig vondt :/

dragen bak så vi hadde lyspære i munnen, så vil tro at de faktisk lyser opp kveldstid, det får desverre vi ikke se, da vi ikke gidder å ta turen til Tongyeong når det er mørkt.

I et av skipene var det denne karen i bronse, ser nokså skumle ut de gammeldagse koreanerne synes jeg... :)

så klær på rekke og rad, ja de måtte vel oppbevare klærne også en plass...

dette skipet vil jeg tro er av litt nyere modell enn de forrige vi var i, på denne var også vinduene større, så da hadde de vel utvikling også på Turtleship.

Etter vi hadde vært på turtle skipene tok vi turen til den malte byen, det kan du lese om i neste innlegg :)

Stay tuned ......

Én kommentar

Laila MA

14.04.2017 kl.12:58

Spennende lesing :-) Litt av en opplevelse for dere, alt dere får se og lære :-)