Hvordan finne motivasjon til å fullføre treningsøkten ?

Senest idag måtte jeg ut å jogge uten musikk, da batteriet var på rødt og det hadde knapt nådd de første 500 meterne, Jeg tenkte at "Det er jo bare en halv time, det går jo så fort ", så lang så godt, tok litt tid før Pulsklokken klarte å finne alle satelittene, men med litt jogging frem og tilbake utendørs kom jeg igang. 

Jeg bruker Garmin 910xt en pulsklokke jeg er kjempefornøyd med, den kan brukes i triatlon, ( løping, svømming og Sykling ) og annet. 
I tilegg brukter jeg vivofit, begge disse er pådrivere til at jeg skal klare målene jeg setter meg.

Så langt så godt, de første km gikk forholdsvis greit, jeg tenkte at jeg gjerne løp litt saktere når jeg ikke hadde musikk, men der tok jeg feil, hastigheten lå på noenlunde samme tempe som alltid.

etter 3 km, kjente jeg at jeg bare ville gå, hadde ikke mye lyst til å jogge lenger, men sa til meg selv, det er snakk om 10 min til, når du kommer hjem kan du sitte i sofaen hele dagen hvis du vil, dette greier du, kom igjen, ikke feig ut, press kroppen litt til, og jammen pleier det ikke gå seg til ;) 30 min med ren jogging er ikke dårlig når man har brukt julen til å være total innaktiv, spise alt som enn kommer over av fet mat og snop, og ikke minst røyker når man er på ferier på sørlandet :) ikke akkurat en kropp som har lyst til å presses, men igjen for å lykkes må man gjøre den kjedelige jobben.

En ting jeg har lært meg å fokusere på når motet og kroppen svikter, det er pusten, ta noen skikkelige tunge pusteøvelser inn og ut, minst 3, og hold gjerne på en stund til du kjenner at lungene har godt med luft. Er det kroppen som svikter, så spaser litt, sett deg selv et mål at dit skal du klare å jogge, så gi deg selv belønning ved å få lov til å gå noen meter før du begynner å jogge igjen. før du vet ordet av det klarer du å jogge hele veien uten å gå :)

 

Ruten min idag kan du se HER

 

Garmin 910xt og Vivofit er begge koblet opp mot garmin connect, jeg har i tillegg en app på mobilen som gjør at jeg kan logge turer selv om jeg ikke har pulsbelte på.
alle treningsøkter ligger fint på garminconnect, men forskjellige oversikter, den viser hvor mange kalorier du har forbrent under trening, hvor mange skritt du har gått med vivofit,  hvordan treningen har vært, om man har jobbet for mye, om man har fremgang, eller om det kun er opprettholdelse, Garmin er uunværlig for meg når jeg trener, jeg er rett og slett bitt litt av basillen over hva pulsklokken kan gi meg :)


 


Her er en oversikt over hvilke sko jeg har har brukt ( brukte ikke newton idag da ) Hvilke øvelser jeg har gjennomført, og Kalender, di lilla punktene på kalenderen er treninger jeg skal ha, de gule er de jeg har gjennomført.

 


VIvofit viser kaloriinntak inn og ut, hvilken enhet som er på denne siden, samt hvor mange skritt man har , og hvor mye som gjenstår.


Vivofit viser også oversikt over totalt skritt, hvordan søvnen har vært på natten, kontaktene dine, du kan delta på Skrittutfordring hvor du kobles sammen med mange andre om å konkurrere om flest mulig skritt i uken. samt mange andre ting både på vivofit og Garmin siden ( fanen med Sport er Vivofit sin data, og fanen med helse og livstil er garminklokken sin data.)

 

 


pulsklokken er stor, men oversiktelig og lett og bruke :)

Prisen på denne ligger på ca 3000 kr, og du får den på de fleste sportsbutikker.


Vivofitbåndet  er også oversiktelig, har bare en knapp og er kjempelett og bruke, du kan velge mellom, Sleep denne har du på på kvelden for å registrere søvnen din, så har du skritt, mål, forbrenning, dato og klokke. denne kan også kobles til pulsbelte så registrerer den pulsen din, så en egen pulsklokke trenger du ikke.
Denne får du også i de fleste sportsbutikker og koster fra rett over 500 kr ;)

 

Begge klokkene er vanntette og kan svømmes med :)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Matbloggtoppen Blogglisten
hits